4 constructori se bat pe un tronson abandonat de Bechtel pe Autostrada Transilvania (A3). Este vorba de lotul cuprins între Suplacu de Barcău și Chiribiș, care are o lungime de 26 de kilometri.
Autostrada Transilvania este probabil cea mai mare țeapă pe care a luat-o România în domeniul infrastructurii. Eșecul șoselei de mare viteză care ar fi trebuit să lege România de vestul Europei a fost atât de răsunător, încât blestemul asupra infrastructurii țării a rămas până astăzi, iar România pare incapabilă să finalizeze o autostradă cap-coadă. Chiar și atunci când cheltuie miliarde de euro, așa cum s-a întâmplat în cazul contractului cu firma americană Bechtel.
Autostrada începută de Bechtel este chiar și în acest moment departe de a fi terminată. Chiar dacă mai multe sectoare se află în execuție, iar unele chiar finalizate, acestea nu au continuitate, așa că nu se poate vorbi de utilitate pentru șoferi. Lucrurile stau în mod deosebit prost pe sectorul cuprins între Nădășelu (lângă Cluj) și Biharia (aproape de granița de vest a țării).
În urmă cu aproape șapte luni, făceam o trecere în revistă a tronsoanelor active pe traseul Autostrăzii Transilvania. Situația se prezenta destul de sumbru, în ciuda optimismului arătat de ministrul transporturilor de la acea vreme – Lucian Bode, actualmente ministru al internelor. Pe tronsonul cuprins între Suplacu de Barcău și Chiribiș, spre exemplu, licitația fusese anulată în decembrie 2019, fără perspective de a fi reluată.
Luni, CNAIR a anunțat că are patru oferte depuse pentru realizarea lucrărilor pe acest lot de 26,35 kilometri de autostradă. Cea mai impozantă lucrare de pe traseu este finalizarea viaductului lung de circa 1,7 km care trece prin mijlocul unui lac de acumulare, viaduct început, dar nefinalizat de Bechtel. Valoarea estimată a contractului scos la licitație este de circa jumătate de miliard de lei, cu 6 luni proiectare și 18 luni pentru execuție.
„Luni, 15.03.2021 a avut loc depunerea ofertelor pentru procedura de atribuire a contractului Proiectare și execuție pentru finalizarea Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3C: Suplacu de Barcău – Borș, Subsecțiunea 3C1: Suplacu de Barcău – Chiribiș (km 4+200 – km 30+550)”, se arată într-un comunicat al CNAIR.
Cele patru companii care au depus oferte sunt următoarele:
Obiectul contractului prevede construirea mai multor lucrări de artă, dintre care 3 viaducte, 8 pasaje și 8 poduri, inclusiv un pod de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 1.650 m – Pod peste lac de acumulare la km 6+655.60, anunță CNAIR.
Valoarea estimată a contractului este de 503.687.042,75 lei fără TVA, iar durata contractului este de 24 de luni, din care 6 luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție a lucrărilor.
Pe tronsonul adiacent, de la Chiribiș până la Biharia, pe circa 28 de kilometri, construcția autostrăzii e deja contractată cu o asociere condusă de Trameco (ofertant acum într-o asociere și pe tronsonul Chiribiș – Suplacu de Barcău). Pe celălalt tronson adiacent Suplacu de Barcău – Nușfalău, de circa 13.5 km, contractul a fost semnat încă din septembrie 2020 cu turcii de la Nurol.
CNAIR a anunțat recent rezilierea contractului pe un alt tronson de pe Autostrada Transilvania, cel cuprins între Chețani și Câmpia Turzii.