Autostrada Lugoj Deva, în impas. România ar putea fi nevoită să dea înapoi banii europeni

Autor: George Cristea 11 nov. 2020 Știri auto

Autostrada Lugoj Deva se află în continuare în impas, din cauza unui tronson de circa 10 kilometri care nu este finalizat. Dacă acesta nu va fi gata până în 2023, România ar putea fi nevoită să dea înapoi banii europeni.

Intră în Galeria FOTO

Pentru a putea beneficia de bani europeni pentru construcția autostrăzii Lugoj Deva, Comisia Europeană a cerut României să dea în trafic întreaga autostradă până la finalul anului 2023. Numai că secțiunea cuprinsă între Margina și Holdea a autostrăzii, unde trebuie realizate două tuneluri pentru urși, nu are încă un constructor. În aceste condiții, finalizarea lucrărilor până la finalul anului 2023 este puțin probabilă.

Problema se datorează deciziei CNAIR de a rezilia contractul cu italienii de la Salini în momentul în care mai erau de finalizat circa 13 kilometri, din care patru erau construiți în proporție de 90%. Aceștia sunt singurii kilometri de autostradă care lipsesc nu doar între Lugoj și Deva, ci între Sibiu și Nădlac.

Autostrada Lugoj Deva, în impas: România riscă să piardă banii europeni

„România riscă să piardă toți banii europeni folosiți pe toată Autostrada Lugoj-Deva deoarece traficul trebuie deschis până la finalul lui 2023 ca oficialii Comisiei Europene să considere proiectul Lugoj-Deva funcțional”, scriau cei de la Asociația Pro Infrastructură pe pagina lor de Facebook în primăvara acestui an.

Abia în iulie anul trecut, Compania de Drumuri a lansat o licitație pentru realizarea secțiunii cu tuneluri, care s-a blocat însă după ce CNAIR a fost obligată de Curtea Internațională de Arbitraj să recunoască faptul că fostul contract pentru construcția lotului 2, cel cu italienii de la Salini, este încă în vigoare. CNAIR a fost obligată inclusiv să le plătească despăgubiri de 50 de milioane de euro italienilor.

Ca să nu dea înapoi la Bruxelles sutele de milioane de euro folosite pentru a finanța construcția tronsoanelor deja date în circulație, Guvernul vrea să treacă porțiunea cu tunelurile pe finanțare din Planul Național de Recuperare și Reziliență.

„Câștigul pe care îl avem pentru transferul de proiect este că termenul pe care trebuie să îl respectăm dacă ducem până la capăt negocierile cu Comisia Europeană devine 31 august 2026”, a declarat ministrul fondurilor europene, Ioan Marcel Boloș.

Probleme și pe sectorul finalizat de Salini al autostrăzii

În același timp, pe ceilalți 15 kilometri ai autostrăzii Lugoj Deva care au fost construiți de italienii de la Salini lucrările au început să se degradeze. Potrivit celor de la Asociația Pro Infrastructură, pe acest tronson nu există un constructor care să monitorizeze autostrada pe perioada de garanție a lucrărilor și să intervină dacă este cazul.

„CNAIR nu a fost în stare nici măcar să ducă la bun sfârșit lucrările nefinalizate (cei 1%) și să ridice restricțiile de viteză, ce să mai vorbim de o minimă întreținere?”, se întreabă aceștia.

De altfel, problemele pe autostrada Lugoj Deva se țin lanț, motiv pentru care în această vară premierul Ludovic Orban a anunțat că trimite Corpul de Control la compania de autostrăzi (CNAIR).


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură, Forumul Pe Unde Merg



Comentarii
Inchide