Autobuzele electrice, cea mai puternică lovitură pentru industria petrolului. Ele vor circula şi pe străzile din România
Autobuzele electrice erau considerate o glumă în cadrul unei conferinţe a industriei petrolului ce a avut loc în Belgia în urmă cu şapte ani, când producătorul chinez BYD a prezentat un prototip, potrivit Bloomberg, citat de Ziarul Financiar.
„Toată lumea râdea de compania BYD pentru că a produs o jucărie”, îşi aminteşte Isbrand Ho, managing director al companiei în Europa. „Uitaţi-vă acum. Toată lumea are unul”.
Autobuzele cu motor electric au potenţialul de a revoluţiona transportul urban şi industria auto. China conduce pionieriatul, iar piaţa motoarelor electrice a început asaltul asupra motoarelor clasice.
Cifrele susţin trendul. În China s-au aflat aproximativ 99% din cele 385.000 de autobuze electrice aflate pe drumurile lumii în 2017, reprezentând 17% din flota totală a Chinei. La fiecare cinci săptămâni, pe şoselele Chinei ajung încă 9.500 de autobuze electrice noi – echivalentul întregii flote din Londra, potrivit Bloomberg New Energy Finance.
Prin urmare, cererea pentru combustibili clasici este în scădere, iar procesul este accelerat de autobuzele electrice pentru că un autobuz clasic consumă de aproape 30 de ori mai mult decât un autoturism clasic. Impactul asupra pieţei petrolului este mult mai mare decât în cel al vehiculelor sedan pentru pasageri produse de companii precum Tesla sau Toyota Motor.
Pentru fiecare 1.000 de autobuze electrice care ajung în piaţă, cererea de petrol scade cu 500 de barili pe zi, potrivit calculelor Bloomberg. Anul acesta, volumul de combustibil care nu va mai fi necesar, ar putea creşte cu 37% până la 279.000 de barili pe zi, din cauza mijloacelor de transport pe bază de electricitate, dintre care autobuzele reprezintă 233.000 de barili.
Primăria Cluj-Napoca a organizat deja o licitaţie pentru 30 de autobuze electrice şi a semnat în vara anului trecut un acord-cadru cu firma Solaris, care va livra în vara acestui an primele 11 vehicule. Banii pentru acestea provin din fondurile puse la dispoziţia Clujului de Guvernul Elveţiei. Celelalte autobuze vor fi cumpărate din fonduri europene. Preţul unui singur autobuz electric ajunge la o jumătate de milion de euro, fără TVA.
Cit