Modelele electrice Audi folosesc un sistem quattro cu o arhitectură nouă
De patru decenii, Audi ridică standardele în domeniu, cu sistemul său de tracțiune integrală permanentă quattro, cu care a inițiat în urmă cu 40 de ani o schimbare de paradigmă în domeniul tehnologiei trenului de rulare.
Audi face uz de cunoștințele sale acumulate în acest domeniu începând din 1980. Astfel, sistemul quattro electric cu care sunt echipate modelele gamei e-tron de automobile electrice marchează încă un pas în epoca mobilității electrice.
Audi combină arhitectura trenului de rulare electric cu unități de control sofisticate, la care toate componentele esențiale ale softului și integrarea lor în sistemul de ansamblu au fost dezvoltate intern de Audi. În comparație cu sistemul mecanic de tracțiune integrală, astfel se obține un sistem cu răspuns mai rapid.
Ce este special la tracțiunea Audi quattro electrică?
Audi este primul producător de automobile ce poate oferi o distribuție atât de variabilă a cuplului. Marca a introdus acest sistem cu performanțe excelente odată cu e-tron S, folosind un motor pe puntea față și două motoare electrice instalate într-o carcasă de pe puntea spate. Folosind un concept sofisticat de control și ajustare, sistemul electric quattro rezolvă conflictul obiectivelor diametral opuse impuse de performanța dinamică și eficiența ridicată. Este posibil datorită operării pe un singur ax, ce permite adițional activarea variabilă și imperceptibilă a punții frontale.
De asemenea, Audi integrează în acest sistem funcții precum cea de control electric a cuplului (electric torque vectoring) pe puntea spate, controlul separat al cuplului pentru fiecare roată cu intervenția asupra frânelor la diferențialul blocabil mecanic, precum și performanțe mai ridicate de recuperare la trenul de rulare electric. Adițional, șoferul poate adapta variabilitatea foarte accentuată a sistemului în funcție de preferințele sale, selectând profilul individualizat adecvat.
Când se activează sistemul electric de tracțiune integrală la modelele Audi e-tron și e-tron S?
Sistemul electric de tracțiune integrală este activ când se degradează aderența suprafeței de rulare și coeficientul de fricțiune este mai redus, în condiții dinamice de condus, deci când șoferul are nevoie de putere de tracțiune accentuată sau când se dorește nivelul maxim de recuperare. Cu alte cuvinte: la recuperarea energiei la frânare și la reducerea vitezei la rularea liberă. Dacă șoferul reduce viteza automobilului până la 0,3 g, motoarele electrice funcționează pe post de generatoare, convertind energia cinetică a automobilului în energie electrică, ce este stocată în baterie.
Avantajele sistemul quattro electric comparativ cu sistemul clasic de tracțiune integrală
La modelele Audi e-tron, puntea din față și ce din spate sunt fiecare antrenate de câte un motor electric. În schimb, versiunile e-tron S fac uz de un motor pe puntea față și două motoare pe puntea din spate. Cu sistemul său de control electric al cuplului (electric torque vectoring) de pe puntea spate, ce permite dezvoltarea controlată diferențiat a cuplului pe partea stângă și pe partea dreaptă, e-tron S beneficiază de o tracțiune quattro și mai agilă.
Avantajul ar fi că fără a dispune de o legătură mecanică între cele două motoare electrice de pe puntea spate, sunt asigurate funcțiile unui diferențial blocabil transversal. Astfel, un simplu soft asigură funcționalitățile unui diferențial sport, ceea ce înseamnă că Audi a obținut distribuția transversală deplin variabilă și activă a cuplului pe puntea spate doar din controlul inteligent al sistemului de propulsie.
VIDEO