Cum au picat Skoda Superb iV și Volkswagen Passat GTE „Testul elanului”?
Noua Skoda Superb iV și noul Volkswagen Passat GTE au picat celebrul Test al elanului. Cele două modele au dovedit un comportament nesigur în condițiile unor manevre bruște.
Skoda Superb iV și Volkswagen Passat GTE au fost supuse Testului elanului. Slalomul printre jaloane a fost însă o probă dificilă petnru cele două.
În cazul noii Skoda Superb iV, dezvăluită oficial în urmă cu un an, masa mare și-a spus cuvântul și și-a pus amprenta asupra manevrabilității modelului. Mașina a subvirat la începutul manevrei de evitare și a supravirat la ieșirea din virajul pentru ocolirea jalonului. Trei astfel de jaloane a doborât la prima încercare, când mașina a rulat cu 68 km/h. Unul singur a picat atunci când viteza a fost de 65 km/h.
Skoda Superb iV este primul plug-in hybrid din gama Skoda. Aceasta este propulsată de un sistem care integrează un motor TSI pe benzină de 1,4 litri, care dezvoltă 156 de cai putere, și un motor electric de 116 cai putere. Sistemul dezvoltă 228 de cai putere și un cuplu maxim de 400 Nm.
Același sistem de propulsie pune în mișcare și Volkswagen Passat GTE, supus și el aceluiași test. La 68 km/h, Passat GTE a dovedit un comportament subvirator și supravirator în aceleași situații, dar jaloanele au rămas în picioare. La viteze mai mari, de 70 și 72 km/h, modelul nu s-a mai simțit la fel de sigur pe circuitul improvizat și a pus la pământ mai multe jaloane.
Peugeot 508 și Mercedes-Benz Clasa C au reușit aceeași manevră în Testul Elanului la 78 km/h, respectiv 74 km/h, fără a dărâma vreun jalon.
Ce este testul elanului?
Cunoscut în limba engleză drept “Moose test” sau “Elgtst” în limba suedeză, testul elanului este utilizat în Suedia pentru verificarea stabilității unui vehicul.
Testul se realizează pe asfalt uscat, pe care sunt așezate jaloane din plastic, mașina urmând să parcurgă un traseu în forma literei “S”. În cadrul procedurii de testare, mașina este încărcată la capacitate maximă cu pasageri, iar portbagajul este plin de bagaje în așa fel încât vehiculul să atingă greutatea maximă admisă.
Testul se repetă crescând progresiv viteza de deplasare până când mașina se destabilizează și lovește jaloanele. Viteza minimă acceptată este de 72 km/h.
Testul elanului a devenit cunoscut la nivel mondial după ce un jurnalist s-a răsturnat cu un Mercedes-Benz Clasa A în anul 1997, în timpul unei astfel de proceduri. Din acel moment, sistemul ESP, dezvoltat în colaborare cu Bosch, a devenit standard la toate modelele Mercedes.