Asociaţiile asigurătorilor nu sunt de acord cu plafonarea prețurilor pentru asigurările RCA
Deja putem vorbi de o problemă majoră în cazul asigurărilor auto obligatorii RCA și soluția propusă de autorități privind plafonarea prețurilor a stârnit o serie de nemulțumiri. Doar Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și Ministerul de Finanțe susțin că o înghețare a prețurilor RCA are putea să reducă costurile pentru șoferi.
Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) și Patronatul Industriei Asigurătorilor din România (PIAR) au anunţat că nu sunt de acord cu proiectul de Hotărâre de Guvern privind îngheţarea preţurilor RCA. Asociațiile asiguratorilor susțin că această inițiativă încalcă legislaţia europeană și este lipsită de fundament economic.
Plafonarea prețurilor RCA provoacă dispute în mediul de afaceri
„Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) și Patronatul Industriei Asigurătorilor din România (PIAR) au luat notă de proiectul de Hotărâre de Guvern care instituie o plafonare pe termen de 6 luni a tarifelor de primă la asigurările RCA, făcând următoarele precizări: industria nu poate fi de acord cu proiectul de HG, care încalcă în mod evident legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic şi ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze şi mai mult piaţa de asigurări RCA. Legislaţia trebuie modificată, dar necesită un pachet de măsuri mai amplu care să fie discutat împreună cu toate părţile direct implicate”, se arată într-un comunicat al celor trei asociații.
Reprezentații asiguratorilor susțin că există alte soluţii pentru a avea o piaţă funcţională, precum îndreptarea articolelor specifice din Legea nr. 132/2017 care nu permit asigurătorului un control al costurilor, conducând astfel la dezechilibre importante în funcţionarea normală a pieţei de asigurări. „Practic, la fiecare 100 de maşini înmatriculate în ţara noastră, cel puţin 6 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale şi decese, comparativ cu 4,08% – frecvenţa înregistrată în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,7% în Cehia, 2,3% în Ungaria şi 1,65% în Croaţia. UNSAR, BAAR şi PIAR s-au angajat într-un astfel de demers şi se declară deschişi în a colabora cu alte organizaţii şi instituţii publice în acest sens”, menţionează sursa citată.
Cele trei organizaţii reamintesc că la o soluţie similară s-a mai apelat şi în anul 2016, tot printr-un HG, când s-au plafonat tarifele de primă RCA, şi realitatea a demonstrat că nu a fost o soluţie benefică nici pentru piaţa de asigurări din România şi nici pentru asiguraţii şi persoanele prejudiciate deopotrivă, mediul concurenţial a fost grav afectat, iar România s-a confruntat în 2021 şi 2023 cu un faliment şi o insolvenţă de o magnitudine mult mai mare decât falimentele anterioare din industria de asigurări. În prezent, deşi numărul de vehicule înmatriculate a depăşit 10 milioane, numărul asigurătorilor RCA activi din România este de doar 8, în condiţiile în care Cehia are 12 la o piaţă de aproximativ 6 milioane de vehicule.
Nici transportatorii nu susțin plafonarea prețurilor RCA
Plafonarea prețurilor pentru asigurările auto RCA propusă de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) nemulțumește transportatorii din România: aceștia susțin că autoritățile vor să utilizeze tarife de referință mai mari față de ce există acum pe piață. Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită respingerea proiectului privind plafonarea tarifelor RCA, pe motiv că această îngheţare a preţurilor se realizează la un tarif mai mare decât cel de referinţă din prezent.