Aproape jumătate dintre români și-ar dori o mașină electrică. De ce sunt, totuși, reticenți?
Conform unui studiu realizat de compania Deloitte, aproape jumătate dintre români ar dori să-și cumpere o mașină electrică. Principalele motive le reprezintă costurile reduse cu alimentarea şi protejarea mediului înconjurător. Cu toate acestea, infrastructura de încărcare îi împierdică să facă pasul către electromobilitate.
Infrastructura de încărcare este precară
Un studiu realizat de compania Deloitte în 25 de țări din lume, inclusiv România, arată că 46% dintre români ar opta pentru un model electric. Cei mai mulți ar dori să-și achiziționeze un astfel de automobil datorită costului redus la alimentarea cu energie electrică.
Aceste costuri sunt în continuare mai mici comparativ cu benzina și cu motorina. De asemenea, 49% sunt motivaţi de protecţia mediului, 47% de sănătatea personală, iar 40% sunt atraşi de stimulentele acordate de stat.
Dintre românii care intenţionează să-şi cumpere o maşină cu zero emisii, 54% spun că şi-ar menţine preferinţa. Și asta, chiar dacă preţul energiei ar fi similar cu cel al combustibililor clasici. În schimb, 38% dintre români şi-ar schimba planurile în acest caz. 8% nu sunt siguri ce decizie ar lua.
Tendinţa de trecere către maşini mai puţin poluante este evidentă în Europa. În România, vânzările de maşini hibride au crescut cu 45% în primul trimestru din 2022. În cazul vehiculelor electrice, creșterea a fost de peste 400%.
Cu toate acestea, mulți dintre români rămân reticenţi cu privire la maşinile electrice. Pentru 23% dintre ei, principala cauză o reprezintă infrastructura publică de încărcare. Aceștia consideră că, în 2022, rețeaua este încă precară.
În schimb, 16% dintre românii care și-ar dori o mașină electrică încă nu sunt deciși. Principala cauză o reprezintă autonomia limitată, în timp ce 15% sunt reticenți din cauza preţului ridicat.
Doar 7% dintre români preferă modele electrice
Cei mai mulţi români plănuiesc să-şi încarce maşina electrică acasă (49%), dar aproape la fel de mulţi (45%) spun că vor să apeleze la staţiile publice de încărcare. În alte ţări europene, procentul celor care vor să îşi alimenteze maşina electrică acasă creşte la 81% în Marea Britanie, 71% în Austria sau 70% în Germania.
Dintre participanţii la sondajul Deloitte din România care preferă o maşină electrică, cei mai mulţi ar opta pentru un model hibrid. Și asta, în contextul în care interesul pentru maşinile pe baterie rămâne încă redus, doar 7% din totalul respondenţilor români având o astfel de opţiune.
Studiul Deloitte Global Automotive Consumer Study 2022 a fost efectuat în rândul a peste 26.000 de consumatori din 25 de ţări din lume. Dintre aceștia, peste 11.000 au provenit din țări europene, respectiv Marea Britanie, Franţa, Germania, Austria, Belgia, Italia, Spania, Polonia, Cehia și ROMÂNIA.