Angajații Ford și Dacia vor să reia lucrul cu orice preț, fiind îngrijorați că ar putea să-și piardă locurile de muncă sau că veniturile lor ar scădea.
Angajaţii fabricii Ford de la Craiova sunt îngrijoraţi după ce au aflat că producţia va fi oprită până în luna mai. Compania a anunţat că prelungeşte suspendarea activităţii în toate fabricile din Europa din cauza epidemiei de coronavirus. Şi la uzina de maşini Dacia muncitorii sunt speriaţi că le scad veniturile şi că ar putea rămâne fără locuri de muncă. Angajații Ford și Dacia vor să reia lucrul cu orice preț.
Din 19 martie, cei 14.000 de muncitori ai uzinei Dacia sunt în şomaj tehnic şi încă nu ştiu când se vor putea întoarce la muncă. Potrivit liderului de sindicat Nicolae Pavelescu, oamenii sunt îngrijoraţi că-şi vor pierde locurile de muncă şi că veniturile lor vor scădea.
Acum, oamenii primesc 85 la sută din salariu, conform prevederilor Contractului Colectiv de muncă, însă compania este obligată să le acorde această sumă doar o lună de zile.
„Deocamdată, la Dacia avem un acord pe o perioadă nedefinită, urmând să ne întâlnim miercuri să stabilim mai concret datele acestei probleme. Este o situaţie îngrijorătoare pentru muncitori, în special, pentru că ei nu sunt învăţaţi să stea acasă pe o perioadă lungă de timp şi toţi îşi pun întrebarea ce se va întâmpla cu veniturile lor şi cu locurile de muncă. Deocamdată, ne-a ferit Dumnezeu şi sper să ne ferească în continuare, nu avem cazuri de salariaţi pozitivi sau suspecţi pentru coronavirus. (…) Noi avem o prevedere a contractului colectiv de muncă, care pe o perioadă de 30 de zile, prevede plata cu 85 % din salariu. Mi-este greu să vă spun ce se va întâmpla mai departe. Nu pot să anticipez nici pozitiv, nici negativ. Sper să stopeze chestiunea asta şi lucrurile să intre în normal”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Nicolae Pavelescu, lider Sindicat Dacia.
Şi producătorul american de autorturisme Ford şi-a suspendat producţia, din 19 martie, la uzina de la Craiova. Măsura a fost anunţată iniţial pentru doar câteva săptămâni, însă din cauza pandemiei de coronavirus, în urmă cu două zile, reprezentanţii companiei au anunţat că fabricile Ford din toată Europa vor rămâne închise până la începutul lunii mai. Vestea i-a pus pe gânduri pe angajaţii fabricii Ford din Bănie, care se tem că nu vor mai avea bani suficienţi pentru a-şi achita toate datoriile.
„Eu, personal, sunt îngrijorat de acest şomaj tehnic prelungit, deoarece este cea mai mare perioadă de şomaj tehnic pe care am avut-o din anul 2012, de când sunt eu în Ford. Au mai fost şomaje tehnice de o săptămână, zece zile, la intervale mai mari de timp, dar acesta fiind cel mai lung, pe mine şi pe toţi colegii ne afectează prin faptul că suntem plătiţi doar cu 78% din salariul negociat. În afara acestui fapt, vechimea nu merge şi, de asemenea, se pierd bonurile de masă. Din discuţii telefonice cu alţi colegi, unii dintre ei au rate la bănci, iar acest lucru îi afectează, cred eu, destul de mult pentru că, scăzând veniturile lunare, automat familia care are de plătit rate la bancă, va trebui să facă nişte eforturi financiare”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Tibi Tomiţă, angajat Ford Craiova.
Cea mai mare temere a angajaţilor, potrivit acestuia, este că după această pandemie industria auto va avea de suferit, iar ei şi-ar putea pierde chiar locurile de muncă.
„Noi presupunem, ca poate toţi românii, toţi oamenii de pe planetă, că în urma acestei epidemii de coronavirus va urma, poate, o criză economică mondială şi credem noi că va afecta inclusiv piaţa auto, lucru care pe noi ne-ar afecta direct, ca fiind producători de maşini. S-ar putea să scadă vânzările de maşini şi pe noi să ne afecteze prin faptul că o să scadă producţia şi să ne aşteptăm, poate, la alte şomaje tehnice mai lungi sau mai scurte. Sperăm ca pe viitor această situaţie să se rezolve, să se termine cu această epidemie, pandemie… pentru ca toată activitatea economică mondială să se reia şi să mergem din nou la serviciu, să obţinem banii pe care îi luam în mod normal, nu cei 78 %, ci salariile întregi”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Tibi Tomiţă, angajat Ford Craiova.
Aproximativ 6.000 de oameni lucrează în fabrica Ford de la Craiova.