O simplă declaraţie dar importantă a fostului şef General Motors Bob Lutz a ajuns virală şi subiect de analiză după ce a apărut în Automotive News. Când dispar maşinile, când dispare afinitatea pentru brand-uri, când dispare rivalitatea şi concurenţa? Nu mai e mult.
“Pe termen lung, brand-urile auto sunt deja duse”, spune Bob Lutz. Şi tot el ne întreabă corect “vă pasă cu ce avion sau autobuz mergeţi? La fel nu va mai exista niciun interes pentru marca maşinii în care te urci”. Rezoluţia lui e direct-legată de viitorul maşinilor. Cel în care se vor conduce toate singure. În momentul în care nu mai ai controlul, nu mai există plăcerea, unicitatea emoţiilor pe care ţi le transmite o maşină prin volan sau pe care le simţi la pedale.
Primele 15 brand-uri producătoare de maşini valorează la bursa de azi 255 de miliarde de dolari. 20% din această cifră o are Toyota, cel mai mare producător mondial de maşini. Produce şi vinde 20% din toate maşinile de pe Terra. Dacă înainte, mărcile auto erau un capitol distinct în economia mondială, acum ele pot fi confundate uşor cu Apple sau Google – care şi ele au proiecte de maşini autonome. Gadget-urile nu creează o loialitate a cumpărătorului atât de mare pentru brand ca maşinile. Astfel că momentul în care maşinile vor deveni mai mult gadget-uri decât benzină, cutie de viteze şi zgomot, vor fi la fel de impersonale.
Tot în articolul din Automotive News, Mark Short, consilier Ernst & Young pe transport, spune că întrebarea următoarei decade va fi “dacă eu conduc un Chevrolet făcut de Apple, de fapt, sau dacă e o maşină 100% Apple sau 100% Google”.
Ultima soluţie de supravieţuire pentru brand în conştiinţa omului ar putea fi o simplă aplicaţie mobilă, cât mai bună, pentru mijloacele de mobilitate pe care le oferă sau pe care le intermediază, oricare ar fi ele.
Preşedintele actual General Motors Dan Ammann spune că brand-urilor le rămâne doar să lucreze la confortul pe care îl oferă pasagerilor maşinilor autonome. La fel cum liniile aeriene au grade de confort şi preţuri pe măsura ofertei, la fel se vor clasifica şi departaja şi brand-urile auto. “Totul o să se învârtă în jurul confortului şi al conectivităţii”, spune Ammann. McKinsey & Co., firmă de consultanţă apreciază că piaţa conectivităţii din maşini o să se apropie de 1 triliard de dolari în 2030.
Următoarea etapă importantă în atingerea unui nivel de gadgetizare totală este transformarea maşinii într-un birou digital ambulant. Michael Hafner, director Mercedes pe sisteme de siguranţă la bord, crede că maşina viitorului va trebuie să fie similară ca experienţă unui zbor premium cu avionul.
Despre încrederea în maşini autonome, Evan Hirsh, expert PricewaterhouseCoopers, spune că oamenii au oricum o mai mare încredere în brand-urile auto decât în tehnologia Lenovo sau altă marcă ascunsă în ele. Utilitatea principală a produsului trebuie să aibă o relaţie istorică directă cu brand-ul, nu cu un brand care furnizează o soluţie pe un segment, pe acel produs. Mai simplu spus, lumea nu ar avea mare încredere într-o maşină Lenovo, după cum chiar Hirsh spune.