Alianța Vestului demarează primul proiect major de infrastructură – un drum expres de 119 kilometri, care să lege Arad și Oradea. Finalizarea lucrărilor este prevăzută pentru 2025.
În 2018, primarii din Timișoara. Arad, Cluj și Oradea semnau prima alianță a orașelor din România, denumită Alianța Vestului. Edilii celor patru orașe doreau astfel să se dezvolte mai rapid și să atragă mai ușor fonduri europene și investitori, în colaborare cu Guvernul. De-a lungul timpului, proiectul a rămas un vis frumos, iar după alegerile locale din 2020 părea că va dispărea cu totul, odată cu schimbarea primarilor la Timișoara, Arad și Oradea.
Totuși, nu doar că Alianța Vestului nu a sucombat, ci a anunțat chiar demararea primului său proiect de infrastructură, chiar dacă în formulă restrânsă. Proiectul – un drum expres între Arad și Oradea, a fost anunțat de Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad. Lungimea totală este de 119 kilometri, cu două benzi pe sens și 75 de pasaje supraterane și poduri, peste cursuri de apă și intersecții cu alte drumuri.
„Începând de luni echipele de topografi de la Consitrans vor fi în teren și încep lucrările topografice. Peste două săptămâni își încep activitatea echipele care realizează studiile geologice. Ne dorim ca până în primăvara anului viitor studiul de fezabilitate să se finalizeze. Pentru asta, este important ca furnizorii de utilități să colaboreze cu noi”, a declarat Iustin Cionca, potrivit Republica.ro.
Ilie Bolojan a estimat că semnarea contractului de execuție va avea loc în primăvara anului 2023, iar la finalul anului 2025 ar urma să fie deschise circulației primele tronsoane.
„Estimăm că până în primăvara anului viitor studiul de fezabilitate va fi gata, ca în primăvara anului 2023 să avem un contract cu un constructor pentru începerea lucrărilor. Conform proiectantului, durata de execuție va fi de 36 de luni, deci spre finalul anului 2025 am putea deja circula pe unele structuri din drumul expres Oradea – Arad”, a anunțat președintelui CJ Bihor.
Iustin Cionca a amintit și un alt proiect al Alianței Vestului, în domeniul feroviar.
„Un alt proiect consistent, de această dată pe calea ferată: modernizarea căii ferate Arad-Timișoara. Este vorba de un proiect de 800 milioane de euro din fonduri europene în cadrul căruia se fac deja exproprieri pentru noul traseu în Arad, Șagu, Vinga și Vladimirescu. Valoarea cumulată a celor două proiecte este de aproximativ 2,2 miliarde de euro la care se adaugă încă 1,2 miliarde euro investiții în calea ferată Curtici-Arad-Săvârșin. Toate aceste investiții sunt în curs. Niciuna nu este doar o declarație de intenție”, a subliniat Iustin Cionca.
Un alt proiect în zona de vest, dar care are și mai puține șanse de finalizare în viitorul apropiat, este Via Carpathia, care va lega pe teritoriul României Episcopia Bihor – Oradea – Arad – Timișoara – Lugoj – Caransebeș – Herculane – Orșova – Drobeta Turnu Severin – Vînju Mare – Calafat.