ALERTĂ: cum ne îmbolnăvesc cu bună ştiinţă constructorii auto

Publicat: 05 06. 2014, 11:16

Normele anti-poluare sunt din ce în ce mai stringente, reducerea emisiilor nocive fiind benefică pentru sănătatea noastră. Însă reversul medaliei, pentru marii constructori auto, îl reprezintă costurile mai mari în dezvoltarea tehnologiilor care să reducă poluarea motoarelor cu ardere internă.

Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, cele mai periculoase emisii nocive rezultate din arderea carburanţilor (benzină şi motorină) sunt particulele microscopice (PM). Conform aceleiaşi organizaţii, particulele din categoriile PM2, PM5 şi PM10 sunt direct responsabile de bolile de inimă (care culminează cu atacurile de cord) sau de plămâni, ba chiar pot produce şi cancer.

Ei bine, legislaţia auto europeană în materie de poluare prevedere limite mult mai generoase pentru particulele emise de motoarele vehiculelor, care, în opinia specialiştilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, creşte riscul de deces din cauza bolilor menţionate mai sus cu 20%.

Constructorii auto şi specialiştii UE continută să subevalueze pericolul particulelor poluante

Este adevărat că, în acest moment, orice motor diesel trebuie să fie dotat cu filtru de particule pentru a îndeplini normele anti-poluare cele mai noi. Însă noile motoare pe benzină cu injecţie directă nu au această obligaţie. Deşi emisiile de CO2 şi consumul de benzină sunt mai mici datorită injecţiei directe, rezultatul este o cantitate mai mare de particule decât în cazul mai vechilor motoare pe benzină cu injecţie indirectă.

Specialiştii Uniunii Europene vor introduce doar în 2017 noi măsuri de limitare a acestor măsuri (încadrate în viitoarele norme Euro 6c), ceea ce înseamnă că, timp de încă 3 ani de zile, poluarea cu particule periculoase va continua, lucru cu atât mai grav în oraşele aglomerate ale Europei, unde jumătate dintre maşini sunt cu motoare pe benzină.

Ei bine, prima soluţie ar fi implementarea unor filtre de particule pe aceste motoare pe benzină, la fel ca în cazul dieselurilor. Filtre care sunt capabile să reducă particulele chiar şi de 1.000 de ori, ceea ce ar însemna o reducere drastică a poluării. Însă adaptarea unui astfel de filtru de particule pentru motoarele pe benzină are şi un cost.

Costul unui filtru de particule pentru motoarele pe benzină cu injecţie directă e modic, dar constructorii îl consideră mare

Cât de mare? Conform ADAC şi altor organisme europene, acest cost se situează între 50 şi 60 de euro. Deci, mult mai puţin de 0,5% din preţul mediu al unei maşini noi cu motor pe benzină cu injecţie directă. Se pare, însă, că pentru departamentele de contabilitate ale constructorilor auto sunt mult mai importante economiile de câteva milioane de euro obţinute prin neadaptarea acestor filtre de particule, nici măcar opţional. Ceea ce e pur şi simplu cinic.

Făcând un calcul rapid, dacă ne raportăm la vânzările de maşini din 2013 în Europa (mai puţin de 12 milioane de unităţi, din care 5-6 milioane maşini cu motoare pe benzină, dintre acestea în jur de 4 milioane cu motoare pe benzină cu injecţie directă), rezultă că toţi constructorii auto au făcut o economie de vreo 200 de milioane de euro prin nedotarea maşinilor cu astfel de filtre de particule.

Pe hârtie, economii de sute de milioane de euro. În realitate, probleme de sănătate de miliarde de euro

Asta în condiţiile în care costurile medicale ţinând de bolile direct legate de poluarea auto s-au ridicat la miliarde de euro anul trecut. Aşadar, domnilor contabili şi directori de companii auto, merită economisiţi nişte euro cu preţul a mii de decese cauzate de poluarea cu particule?

Vrem să ştim părerea voastră:

AŢI PLĂTI 50 DE EURO ÎN PLUS PENTRU CA MAŞINA SĂ POLUEZE MAI PUŢIN?