Piaţa auto a încheiat primul trimestru pe creştere, fiind susţinută aproape exclusiv de achiziţiile de flote realizate de companii, în condiţiile în care circa 90% din achiziţii au fost efectuate de persoane juridice, în timp ce persoanele fizice au aşteptat luna mai şi începutul programului Rabla, scrie Ziarul Financiar.
Vânzările de autovehicule au înregistrat în 2015 o creştere generală de 20,2%, până la 120.591 de unităţi, comparativ cu 2014, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor din România (APIA). Această creştere vine după ce în 2014 a fost înregistrat un avans al vânzărilor de 21,5%, astfel încât piaţa a crescut cu 46% faţă de minimul înregistrat în 2013, când au fost comercializate 82.600 de unităţi. În România s-au vândut 98.325 de unităţi, ceea ce reprezintă 81,5% din total, în creştere cu 18,7% faţă de 2014. Vehiculele comerciale au înregistrat un avans de 27%, până la 22.266 de bucăţi.
„Şi în 2016, la fel că în 2015, piaţa auto va continuă să crească. Estimăm un avans de peste 10%, iar pe segmentele şi subsegmentele competitive putem asista chiar la creşteri mai mari.
Începutul de an este caracterizat de un trend pozitiv, fapt care ne confirmă aşteptările pentru 2016“, a spus Mihai Ivănescu, manager coordonator al importurilor auto din cadrul Ţiriac Holdings.
În condiţiile în care BMW deja a atins în primul trimestru volume mai mari decât înregistra în perioada similară din 2008, iar Mercedes-Benz deja înregistrează cele mai mari volume pe acest segment, iar creşteri importante vizează pentru acest an şi Audi şi Volvo, alături de Land Rover şi Jaguar, segmentul premium pare a fi primul care ajunge la volume de pre-criză, cu toate că piaţa totală este încă foarte departe de volumele de 370.000 de autovehicule înregistrate în 2007.
„Piaţa din acest an va fi una în creştere. La nivel de piaţă totală, vedem o apreciere de 10-12%, în timp ce segmentul premium va creşte ceva mai agresiv, cu 20-25%“, este de părere Andrei Huidan, directorul de marketing al EIT Forum Auto, importatorul autoturismelor Volvo pe piaţa locală. Volvo a lansat anul trecut noul SUV XC90, iar în luna aprilie a acestui an a venit cu limuzina şi breakul S şi V90.
Per total, piaţa auto a înregistrat pentru al doilea an consecutiv o creştere în 2015, după ce între 2008 şi 2013 aproape 80% din piaţă s-a „evaporat“.
Chiar şi în aceste condiţii, raportat la anul 2007, când în România s-au livrat aproape 367.000 de vehicule, piaţa auto este acum cu 67% mai scăzută raportat la anul de referinţă. Din cele aproape 120.000 de autovehicule livrate, autoturismele reprezintă 98.325 de unităţi, creşterea în cazul acestora fiind de 18,7%, mai mică decât în cazul pieţei totale. Pe de altă parte, vânzările de comerciale au urcat cu aproape 28% anul trecut, apropiindu-se deja de volumele din perioada de boom economic.
Vânzările au fost, ca şi în anii precedenţi, susţinute de achiziţiile de autoturisme realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, pe ansamblul anului, de 74%. Mai mult, şi în primul trimestru al acestui an piaţa a fost susţinută aproape exclusiv de firme, în contextul în care programul Rabla a întârziat mai bine de o lună comparativ cu anul 2015.
„Anul acesta, piaţa de autoturisme din România îşi va continua evoluţia pozitivă, dacă analizăm faptul că vânzările auto în primul trimestru al anului au înregistrat o creştere de 21% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, iar acest lucru va fi vizibil şi în segmentul premium, unde preconizăm consolidarea poziţiei de lider a Mercedes-Benz. În plus, în ianuarie 2016, vânzările auto au atins un nivel record pentru ultimii 7 ani, aspect ce arată potenţialul de creştere al pieţei auto pentru anul în curs“, a spus Philipp Hagenburger – Managing Director Passenger Cars & CEO Mercedes-Benz România.
În opinia sa un alt factor important în stimularea creşterii pieţei auto poate fi reprezentat de măsurile de relaxare fiscală, precum reducerea TVA la 20% din 2016 şi 19% din 2017 şi reducerea taxei de dividend de la 16% la 5% din acest an. De asemenea, creşterea pieţei auto ar trebui să fie impulsionată şi de evoluţia generală a economiei, în contextul în care estimările existente indică un avans al Produsului Intern Brut în jurul nivelului de 4%.
Citeşte articolul complet în Ziarul Financiar.