O amplă investigație a scos la iveală un pericol nevăzut, care a provocat mai multe decese. Airbaguri contrafăcute au fost montate pe mașini la mâna a doua, iar în momentul accidentului acestea nu au funcționat.
Toate mașinile moderne sunt echipate cu airbaguri de diferite tipuri și forme. În funcție de locul în care sunt amplasate, acestea sunt menite să protejeze capul, toracele sau picioarele.
Indiferent dacă șoferul sau pasagerii poartă centura de siguranță, airbagul se va declanșa în cazul unui impact.
În general, viteza de umflare a acestuia e de aproximativ 300 km/h, fiind generat de o explozie controlată.
Principalele tipuri de perne de aer sunt:
Airbagurile frontale se montează în volan, pe partea șoferului, și în bord, în dreptul scaunului pasagerului din dreapta.
Sistemul de declanșare al airbagurilor este unul complex.
Au existat de-a lungul timpului situații în care acestea s-au declanșat în momentul în care mașina a dat într-o groapă. Iar alte cazuri în care aceste dispozitive pur și simplu nu s-au deschis deloc.
Iar o investigație a autorităților din America a scos la iveală că pe unele mașini la mâna a doua au fost montate airbaguri contrafăcute.
O tânără de 22 de ani, mamă a doi copii, a cumpărat o mașină second-hand care avea instalat un airbag contrafăcut.
A avut neșansa de a face un accident de circulație, iar dispozitivul neomologat „a explodat ca o grenadă” și i-a secționat gâtul, potrivit The Wall Street Journal, citat de Biziday.ro.
Grupul din industria auto Automotive Anti-Counterfeiting Council, din care fac parte General Motors, Ford sau Volkswagen, a transmis că în ultimul an au avut loc cel puțin cinci incidente similare.
Tot în ultimul an, autoritățile americane au făcut mai multe arestări și au condamnat mai multe persoane pentru că au vândut mii de airbaguri neautorizate, multe din ele realizate din piese vechi sau contrafăcute.
În prezent, autoritățile de reglementare analizează dacă este necesară o rechemare în service pentru 45 de milioane de autovehicule. Mașinile ar putea avea probleme cu dispozitivele de umflare a airbagurilor, fabricate de ARC Automotive.
Autorii articolului arată că sistemul unui airbag se bazează pe o reacție chimică explozivă. Aceasta duce la eliberarea unui gaz care umflă sacul.
Piesele contrafăcute fie nu se deschid, fie aruncă părți metalice după momentul declanșării. De asemenea, din cauza gazului folosit pentru umflare, există un potențial risc de explozie.
De obicei, aceste piese ajung pe mașini reparate după accidente de către service-uri independente. Cei care se ocupă cu falsificarea pieselor și-au rafinat metodele și nu mai fabrică întreg modulul airbagului, ci îl fac pe părți.
Acestea sunt apoi asamblate și vândute în SUA, uneori chiar de trei ori mai ieftin decât produsul original.
Industria auto a făcut unele progrese în ultimul deceniu, în privința depistării falsurilor, însă unele au fost anulate în timpul pandemiei, pe fondul creșterii comerțului online sau a concentrării atenției pe alte fraude și anchete.