Dacă ai filtru de particule montat pe mașină, indiferent că este benzină sau diesel, poți economisi cel puțin 1.000 de euro la fiecare 50.000 de kilometri, dacă mergi cu ea mai turată.
Pentru a reduce emisiile de noxe, producătorii auto au montat pe mașini un filtru de particule. Diesel Particulate Filter (DPF), după cum îi spune numele, e destinat motoarelor diesel. Iar Gasoline Particulate Filter (GPF) sunt pentru mașinile pe benzină.
Aceste filtre sunt gândite să filtreze particulele de pana la 0.01 μm, rezultate din arderea combustibilului. Aceste reziduri sunt arse, în interiorul DPF, datorită temperaturii mari a gazelor de eșapament. Iar rezidurile micronice sunt eliminate prin presiunea generată de sistemul de evacuare.
Dar, principala problemă a sistemului DPF este că se poate înfunda, dacă nu mergi corect cu mașina.
De cele mai multe ori, când DPF se înfundă, în bordul mașinii va apărea un mesaj de eroare.
„Îți poți da seama că nu mai funcționează cum trebuie și în momentul în care nu mai poți tura motorul peste 2.000-3.000 RPM (rotații pe minut). În general în bord se aprinde un martor portocaliu, în formă de motor și constați că puterea motorului a scăzut foarte mult. Totodată, poate să scoată fum negru și să meargă sacadat”, a explicat mecanicul Robert Marin, pentru ProMotor.
Acest sistem DPF este gândit să se regenereze. Practic, cu cât mergi mai mult și mai tare cu mașina, cu atât filtrul de particule va fi mai bine curățat.
„Un filtru de particule poate rezista și 500.000 de kilometri. Dar dacă mergi cu mașina subturată, atunci el se va înfunda chiar și după 100.000 de kilometri. Iar dacă mergi zi de zi, prin oraș, cu mașina subturată, poți să te trezești cu DPF înfundat chiar și după 50.000 de kilometri”, a mai explicat mecanicul Robert Marin.
Pentru a regenera filtrul de particule nu trebuie decât să mergi cu mașina supraturată.
„Dacă faci un drum de 30-50 de kilometri, cu mașina în treapta a 3-a sau a 4-a, deci cu cel puțin 2.800-3.000 RPM, atunci poți regenera singur DPF. Practic, vei introduce mult aer fierbinte, care arde particulele, și totodată ai presiune pe evacuare, deci elimini rezidurile”, a explicat Robert.
Dacă nu se desfundă, atunci a doua variantă e să curățați filtrul de particule. Această operațiune costă, în general, de la 600 de lei în sus și presupune deplasarea la un service.
Dacă, însă, ai mers cu mașina subturată o lungă perioadă, atunci e posibil ca filtrul tău să nu mai poată fi salvat. Deci va trebui înlocuit.
„Costul acestui filtru e, în general, în jur de 4.000 – 5.000 de lei. Și trebuie să-l iei nou. Pentru că la mâna a doua nu știi ce iei, cât e de bun, cum s-a mers cu el etc.”, a mai sus mecanicul.
Pentru a evita acest cost și a economisi 1.000 de euro la fiecare 50.000 de kilometri parcurși, atunci trebuie să accelerați mai mult. Practic, trebuie să ignorați notificarea mașinii, când vă spune să mutați într-o treaptă superioară.
„Schimbați treapta de viteză la 2.300-2.500 RPM. Ignorați acea notificare de Shift UP. Pentru că producătorii auto au introdus-o din obligația de a reduce consumul de carburant, dar asta face mai mult rău mașinii, pe termen lung. Dacă mergi prin oraș și schimbi vitezele cum zice mașina, la 1.500-1.800 RPM, poți înfunda filtrul în mai puțin de 50.000 de kilometri. Dar, dacă o turezi un pic mai mult, poți scăpa de această cheltuială. Practic, economisești 1.000 de euro la fiecare 50.000 de kilometri”, a concluzionat mecanicul Robert Marin.
Desigur, asta înseamnă un consum mai mare de carburant, probabil cu 0.5L sau 1L la 100 de km. Deci, un cost suplimentar de aproximativ 250-500 de lei.