ADPAR clarifică confuziile românilor cu privire la piaţa pieselor de schimb

Publicat: 22 06. 2011, 17:27

La prima sa întâlnire cu presa, ADPAR a fost reprezentată prin
preşedintele său, Haralambie Stanciu, şi domnul avocat Dragoş
Păduraru, în calitate de purtător de cuvânt. Reprezentanţii ADPAR
au descris fără ocolişuri prejudecăţile şi provocările cu care se
confruntă piaţa pieselor de schimb:

• Prejudecata 1: Piesele originale sunt doar
cele care poartă însemnele producătorului de maşini.
Răspuns: Producătorii de maşini apelează la producătorii
independenţi în procesul de fabricaţie a unei maşini. De fapt,
peste 75% (sursa CLEPA) din valoarea unei maşini noi este dată de
componentele produse de producătorii independenţi. Aceleaşi piese
originale sunt comercializate şi reţelei de dealeri a
producătorilor de maşini, dar şi reparatorilor şi distribuitorilor
independenţi. Comisia Europeană le numeşte „produse de origine”,
CLEPA (Asociaţia Europeană a Producătorilor de Piese de Schimb) le
numeşte OEM şi OES, distincţie pe care cea mai mare parte a
consumatorilor nu o cunoaşte.

• Prejudecata 2: Toate piesele care nu sunt
originale sunt contrafăcute.
Răspuns: Piesele de calitate echivalentă sunt certificate de
autorităţile abilitate. Ele se potrivesc în momentul în care le
instalezi, dar nu sunt asamblate pe maşini în procesul de
producţie. Atunci când sunt alese de către şoferi, aceştia iau în
calcul diferite criterii, inclusiv bugetul, gradul de utilizare a
maşinii sau preferinţele personale.

• Prejudecata 3: Piesele originale se găsesc
doar la reţelele de dealeri ale producătorilor de maşini.
Răspuns: Distribuitorii independenţi comercializează două tipuri de
piese: „piese de origine” şi „piese de calitate echivalentă”.
Dintre ele, „produsele de origine” – piese originale în limbajul de
zi cu zi – sunt comercializate atât de către reprezentanţele
oficiale ale producătorilor de maşini, cât şi de către
distribuitorii independenţi.

• Prejudecata 4: Piesele produse de
producătorii independenţi sunt nesigure pentru consumator.
Răspuns: Legislaţia europeană prevede măsuri în ceea ce priveşte
instrumentele care asigură siguranţa pieselor de schimb livrate pe
piaţă. Indiferent de tipul ei (IAM, OES, OEM), o piesă de schimb
produsă de un producător independent trece printr-un proces de
omologare de către organismele abilitate.

Oportunităţi ale pieţei locale şi europene:

• Valoarea pieţei naţionale a pieselor auto (comercializate atât
de către reprezenţantele oficiale, cât şi de către distribuitorii
independenţi) este estimată la 950 milioane de euro.
• Cifra de afaceri a membrilor ADPAR pentru anul 2009 este de 325
milioane de euro.
• În anul 2011 ADPAR estimează că piaţa naţională a pieselor de
schimb va înregistra o creştere de 4-5%, care se va baza în special
pe dezvoltarea extensivă a segmentului pe care CLEPA îl numeşte IAM
– Independent Aftermarket Manufacturer (piesele produse de către
producători independenţi).
• În 2007-2010 s-a înregistrat o scădere a numărului de maşini noi
înregistrate în Europa (în 2011 numărul de maşini noi înregistrate
a fost cu 15% mai mic decât cel din 2007 – sursa ACEA). Acest fapt
a dus la o creştere a investiţiilor în piesele de schimb.
• În perioada următoare vor ieşi din garanţie maşinile care au fost
achiziţionate în anii dinaintea crizei economice, ani cu vânzări
record pentru piaţa auto. Spre exemplu, în anul 2007 – an cu
vânzări record – au fost achiziţionate 4.920.628 maşini în Europa
în lunile ianuarie-martie, în timp ce în 2011 acest număr a scăzut
la 4.220.901 (sursa ACEA). Aceste maşini achiziţionate dinaintea
crizei au o vechime între 3 si 6 ani, iar aceasta este o vârstă
„profitabilă” pentru piaţa pieselor de schimb.

„Consumatorul trebuie să ştie că, atunci când achiziţionează o
piesă de schimb, el are dreptul şi opţiunea reală de a alege – în
funcţie de buget şi în condiţiile legii – piese care sunt sigure.
Poate alege între o piesă de calitate echivalentă şi o piesă de
origine. În plus, chiar şi atunci când caută piese de origine, el
poate alege între piesele vândute direct de dealeri şi aceleaşi
piese comercializate de distribuitorii independenţi, la un preţ mai
mic decât cel oferit de dealeri.

În calitate de Asociaţie a Distribuitorilor Independenţi, noi ne
dorim să venim în sprijinul şoferilor, ajutându-i în procesul de
informare dinaintea achiziţionării unei piese. În acest sens, ADPAR
va publica pe site-ul său o listă a pieselor de origine şi de
calitate echivalentă comercializate de distribuitorii independenţi
care sunt membri ADPAR. De ce să plătească mai mult consumatorul de
rând, în condiţiile în care o informare mult mai bună poate să-i
reducă semnificativ costurile?”, a declarat dl. Haralambie Stanciu,
preşedintele asociaţiei ADPAR.

Asociaţia militează pentru încurajarea liberei competiţii pe
piaţa pieselor de schimb, susţinând şi luptând pentru o piaţă
liberă. Misiunea ei este să informeze distribuitorii şi
service-urile auto independente despre legislaţia industriei de
profil, oferindu-le asistenţă în utilizarea legală a drepturilor
din industrie, pentru a preveni şi a respinge situaţiile de monopol
de pe piaţa pieselor de schimb.