Adi Teslovan, pilot de raliu, despre avantaje şi dezavantaje
Am auzit despre schimbatul treptelor fără să apăsăm ambreiajul. Câteodată am şi simţit cum s-a dus levierul atât de uşor în trepata superioară sau inferioară de parcă nici nu am fi avut timp să apăsăm pedala de ambreiaj. Sunt mulţi care aşteaptă încadrarea turaţiilor în rapoartele corespunzătoare ca să schimbe fără să apese pedala de ambreiaj. Câteodată mai cârâie şi ne speriem. Care e însă adevărul? Am întrebat un pilot despre procedeul în sine şi despre pericolul la care punem cutia de viteze. Pe Adi Teslovan, pilot în Campionatul Naţional de Raliuri al României (CNR).
“Schimbatul treptelor de viteză fără ambreiaj, acest mic fetiş al pasionaţilor de automobilsm, nu mai este atât de uşor de realizat, dacă nu chiar chiar imposibil la noile modele de autoturisme. Pe vremuri, la maşinile de odinioară, trebuia doar să ai experienţa kilometrilor parcurşi şi simţeai foarte uşor când se echilibrează turaţiile axelor din cutia de viteze, reuşind astfel să schimbi treapta. Astfel de manevre au fost şi sunt riscante, putând produce daune considerabile transmisiei. Aceste manevre se fac exclusiv la automobilele de competiţie, special echipate cu o cutie de viteze crabotată. Pe scurt, daca nu vrei ambreiaj, cumpără o automată, cutiile de viteze automate din ultimii 10-12 ani îţi oferă posibilitatea de a schimba trepte manual / secvenţial cu o manetă tip joystick sau cu padele la volan”
ADRIAN TESLOVAN, PILOT CNR