Sunetul de închidere a ușilor unei mașini este primul cu care ia contact potențialul cumpărător, atunci când vede pentru prima dată mașina în showroom. Prin urmare, nu e de mirare că acesta beneficiază de o atenție specială din partea producătorilor auto. Iată care este adevărul neștiut despre sunetul cu care se închid ușile mașinii.
Cu toții cunoaștem sunetul specific pe care-l scoate ușa unei mașini atunci când este trântită la închidere. Puțini oameni se gândesc la asta, dar ar trebui, pentru că acest sunet este unul îndelung studiat și perfecționat de producătorul mașinii. Nu întâmplător, acesta este primul sunet pe care îl aude un cumpărător atunci când vede mașina în showroom.
Nu este un secret, mașinile emit sunete. Multe sunete. De multe ori, acestea au o conotație negativă, atunci când ceva „nu sună bine”. Dar există și reversul medaliei, sunete care reflectă caracterul unei mașini, așa cum este cel al unei evacuări sport. Printre acestea, cu siguranță că nimeni nu se gândește la sunetul ușii trântite la închidere, dar producătorii o fac. Intens chiar.
Potrivit Mel Magazine, sunetul care se aude la închiderea ușilor unei mașini este printre cele mai importante pe care se concentrează inginerii când proiectează o mașină. Prin urmare, nu vorbim de un sunet oarecare, rezultat din atingerea bruscă a două suprafețe de caroserie – portiera și cadrul acesteia. Inginerii depun eforturi semnificative pentru ca sunetul emis să fie unul specific, înfundat, care conferă ideea de îmbinare perfectă, soliditate și calitate.
Există studii aprofundate care analizează efectul sunetelor asupra obiceiurilor de cumpărare ale oamenilor. Acestea țin de o ramură specifică a științei, care se numește „psihoacustică”. Prin manipularea acustică, producătorii auto încearcă să influențeze decizia de cumpărare a oamenilor. Mai exact, s-a descoperit că aceștia fac o asociere foarte clară între sunetele produse de o mașină și calitatea de fabricație percepută.
Oricât ar părea de bizar, contrar percepției generale, nu sunetul motorului reprezintă un marker al calității pentru cumpărătorul unei mașini. Este ceva mult mai banal: sunetul pe care-l fac ușile mașinii la închidere. Potrivit celor care studiază acest fenomen, un sunet de frecvență joasă (înfundat) conferă impresia de calitate. Dimpotrivă, unul de frecvență mai înaltă („ca de tinichea”) îi face pe clienți să-și imagineze că întreaga mașină este construită ieftin și neglijent.
Potrivit celui care se ocupă de sunete la Mercedes, sunetul potrivit nu are nicio legătură cu greutatea portierei sau soliditatea construcției. Dimpotrivă, sunetul depinde de designul acustic al structurii ușii, al încuietorii și al chederelor. Fiecare brand auto are propriii ingineri de sunet care folosesc combinații specifice de materiale fonoabsorbante pentru a amortiza sunetele nedorite și a lăsa un sunet unic, care asigură efectul dorit. Fără aceste măsuri, ușa unei mașini se va închide cu același sunet cu care se închide o poartă metalică.
Acum știți de ce pe toate Loganurile folosite ca taximetre scrie „Nu trântiți ușa”. Este clar că șoferul nu suportă să i se reamintească de 100 de ori pe zi că a luat o mașină ieftină. Asta nu înseamnă însă că Dacia Logan nu este o mașină fiabilă. Acest Logan arată și funcționează impecabil chiar și după 15 ani.