Activezi Park sau Neutral când stai la semafor? Ce riști dacă faci asta de fiecare dată când oprești
Dacă la o mașină cu transmisie manuală e normal să scoți din viteză mașina când stai pe loc, iată ce riști la un automobil cu transmisie automată dacă activezi Park sau Neutral când stai la semafor.
Toți șoferii care au învățat să conducă un vehicul cu transmisie manuală, știu că e bine să scoți mașina din viteză când stai pe loc.
Astfel, protejezi ambreiajul și eviți uzura prematură a acestuia. În schimb, în cazul cutiilor de viteză automate, este total diferit.
Activezi Park sau Neutral când stai la semafor?
O mașină cu transmisie automată are patru puncte principale ce pot fi activate:
-
-
- P – Park: blochează roțile și acționează precum frâna de mână de la mașinile cu transmisie manuală;
- R – Reverse: marșalier, pentru deplasarea cu spatele;
- N – Neutral: lasă mașina pe liber, similar cu „punctul mort” de la transmisia manuală;
- D – Drive: cuplează și decuplează automat, consecutiv, treptele de viteză în funcție de presiunea aplicată pedalei de accelerație.
-
Ei bine, în cazul mașinilor cu transmisie manuală, când stai la semafor e bine să scoți mașina din viteză și să o lași la „punctul mort”. Echivalent ar fi punctul „Neutral”, la cutia automată.
Dar în cazul mașinilor cu transmisie automată, din contră, indicat este să lași permanent cuplat „Drive”.
„Nu e bine să bagi mașina în Park sau în Neutral când te oprești la semafor sau staționezi. Aceste cutii automate sunt concepute să se decupleze singure când ții piciorul pe frână. Deci, nu are rost să pui mașina în P sau N. Din contră, cu cât vei face asta mai des, cu atât vei uza mai tare cutia”, a explicat pentru ProMotor, Robert Marin, mecanic auto cu peste 20 de ani de experiență.
Ce riști dacă activezi Park sau Neutral când stai la semafor
În primul rând, explică mecanicul, apare o uzură accentuată a cutiei de viteze.
Aceste sisteme de transmisie automată sunt foarte complexe, de aceea e indicat ca șoferii să alterneze cât mai puțin între P, R, N și D.
„Sunt mașini la care, de exemplu, se strică senzorul de la manetă dacă e folosit prea mult. Este vorba de o uzură prematură a switch-ului de la manetă. Sunt cutii la care am întâlnit probleme din cauza numeroaselor treceri din D în P și apoi iar în D. Și pentru că e un sistem foarte, foarte complex, conceput să funcționeze într-un anumit fel, sfatul meu pentru șoferii care au mașină cu transmisie automată e să o lase cuplată în D chiar și când stau la semafor. Nu îi costă decât un mic efort, de a ține piciorul pe frână, dar îi scutește de o vizită prematură la mecanic”, a mai explicat mecanicul auto.
Cele mai întâlnite tipuri de transmisie automată
Există cutii automate cu convertizor de cuplu, cutii de viteze cu dublu ambreiaj (DSG / EDC) și cutii cu variație continuă (CVT).
Cutiile automate cu convertizor de cuplu sunt fiabile, robuste, dar foarte complexe și scumpe. Sunt însă și cel mai simplu de operat, fiindcă la semafor putem sta fără griji cu piciorul pe frână, fără a trece în P sau N.
Cutiile DSG / EDC sunt, de fapt, două cutii de viteză manuale, operate automatizat. În cazul acestora, e recomandat să decuplezi D, când stai la semafor. Pentru că altfel, ca în cazul transmisiei manuale, uzura rulmentului de presiune va fi mare.
În cazul cutiilor de viteză CVT, acestea au două angrenaje cu circumferințe variabile. Când se stă mai mult de 30 de secunde la semafor, crește presiunea pe plăcile cutiei. Iar asta poate duce la supraîncălzirea cutiei de viteze și scurtarea duratei de viață. Astfel, maneta poate fi trecută în N, dacă așteptarea la semafor e prelungită.