Eduard Palaghiţă iubeşte Dacia. În ciuda faptului că locuieşte în State – unde poţi să-ţi iei un mijloc de transport decent cu bani decenţi – şi în ciuda faptului că are vreo patru maşini în total, Eduard preferă să-şi folosească Dacia ca daily driver. Doar că a găsi o Dacia de cumpărat în State este o misiune destul de grea.
Când şi-a pus în gând să-şi cumpere Dacia (sau un Renault omolog măcar), a găsit un Renault 12 break de vânzare pe eBay, însă, neputând continua licitaţia, a trebuit să-şi abandoneze intenţia de a-l achiziţiona. Câţiva ani mai târziu, a găsit o berlină rablagită, nepornită de ani buni, pe care a cumpărat-o şi recondiţionat-o.
Între timp se împrietenise cu proprietarul breakului galben de care se îndrăgostise iniţial şi, în momentul în care acesta a dorit să renunţe la breakul său franţuzesc, Eduard era pregătit din toate punctele de vedere pentru a-l primi în familie, vânzând berlina portocalie (care avea probleme cu motorul).
Galerie foto cu Renault 12 break prin New York
Însă, tehnic, niciuna dintre maşinile pe care le deţinuse nu era Dacia, ci erau Renaulturi 12. Visul de a conduce o Dacie românească s-a împlinit după ce Eduard a adus vestitul break galben în România, la evenimentul Dacia Clasic. Aici a făcut schimb cu un proprietar de Dacie berlină din 1977.
Eduard ne-a anunţat că bătrâna Dacie a ajuns în State, pe care a şi început s-o pozeze, cu promisiunea că vor urma mai multe, cât de curând.
Probabil că te întrebi ce anume îl determină pe Eduard să conducă o maşină veche de 38 de ani, una care pentru mulţi dintre noi este subiect de glume? Păi, în primul rând, atrage atenţia mai ceva decât clasicele americane (dacă tu te uiţi admirativ la un Stingray C3 din ’68, la fel de exotică este o Dacie pentru americanul de rând).
Apoi, nimic nu atrage mai repede prietenii cu români americanizaţi decât să te afişezi cu simbolul auto al ţării noastre, nu? Jos pălăria, Eduard, pentru exemplul de savoir vivre pe care ni-l oferi.
* conform investigaţiilor lui Eduard, în SUA mai există o Dacia, importată din Polonia. Cu toate că este mai „Dacie” decât Renaultul 12 break, mai autohton decât o Dacie construită în România pentru România nu poţi avea.