ACEA: Șoferii din țările sărace cumpără mai puține mașini electrice
Un studiu realizat de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a relevat ceea ce era oarecum logic: șoferii din țările sărace cumpără mai puține mașini electrice și hibride plug-in. Acest lucru pune în pericol țintele Uniunii Europene de reducere a emisiilor.
Nu știm dacă era necesar un astfel de studiu, având în vedere rezultatul logic, dar acum știm științific că șoferii din țările sărace cumpără mai puține mașini electrice, în caz că nu era evident. Cu un preț semnificativ mai mare decât al mașinilor convenționale, mașinile electrice și hibride cu încărcare la priză (Plug-in hybrid) nu sunt foarte accesibile pentru locuitorii din țările cu venituri mici pe cap de locuitor. Pentru a depăși această problemă, ACEA pledează pentru stimulente mai puternice și ținte obligatorii în ceea ce privește infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice.
Mașinile electrice și hybrid au reprezentat 10,5% din vehiculele vândute în UE anul trecut, dar există diferențe mari între țările bogate din vest și cele mai sărace din estul Europei. Surprinzător, chiar și printre bogații Europei există diferențe majore, nordul Europei având clar vânzări mai mari de mașini electrice decât țările din sud. Astfel, 10 state membre au în continuare o cotă de piață sub 3%.
„Așa cum este cazul pentru distribuția stațiilor de reîncărcare, există o fractură evidentă în accesibilitatea mașinilor electrice între Europa Centrală și de Est și Europa de Vest, alături de o divizare pronunțată între Nord și Sud,” arată Eric-Mark Huitema, director general al ACEA.
Șoferii din țările sărace cumpără mai puține mașini electrice. Cum se poate schimba acest trend
Țările cu o cotă de piață pentru mașinile electrice sub 3% au un PIB mediu per capita sub 17.000 de euro. Aceasta este situația în Europa Centrală și de Est, dar și în Grecia. Un alt fapt evident este acela că cele cinci țări cu cea mai redusă cotă de mașini electrice, sub 1% din total, au foarte puține stații de încărcare. Potrivit ACEA, o cotă de piață de peste 15% pentru mașini electrice există doar în țările bogate din nordul Europei, unde PIB-ul mediu per capita este peste 46.000 de euro.
Aproape trei sferturi dintre mașinile electrice vândute în UE sunt concentrate în patru state vest europene (Suedia, Olanda, Finlanda și Danemarca). La nivel european, triplarea vânzărilor de mașini electrice a contribuit la reducerea cu 12% a emisiilor de CO2 numai anul trecut. Pentru a atinge obiectivul de emisii zero, Comisia Europeană ar trebui să se asigure urgent că sunt îndeplinite toate condițiile pentru ca toate țările și toți cetățenii să-și poată permite mașini cu emisii zero.
Prin urmare, constructorii auto europeni cer stimulente adecvate, pe termen lung, pentru susținerea mașinilor electrice, dar și ținte obligatorii în ceea ce privește infrastructura pentru fiecare stat membru.
Țările cu cea mai redusă cotă de mașini electrice și PIB-ul acestora
1. Cipru: 0,5% – 23.580 euro
2. Lituania: 1,1% – 17.460
3. Estonia: 1,8 % – 20.440
4. Croația: 1,9% – 12.130
5. Polonia: 1,9% – 13.600
Țările cu cea mai mare cotă de mașini electric și PIB-ul acestora
1. Suedia: 32,2% – 45.610
2. Olanda: 25,0% – 45.790
3. Finlanda: 18,1% – 42.940
4. Danemarca: 16,4% – 53.470
5. Germania: 13,5% – 40.070