CNAIR a anunțat că a început construcția drumului de legătură DN5 – Podul Prieteniei de la Giurgiu, care include și șoseaua de centură a orașului Giurgiu. Noua arteră ar trebui să faciliteze accesul rutier în vama de la Giurgiu și să scurteze timpii de așteptare la punctul de trecere a frontierei spre Bulgaria.
Autorizația de construire a noului drum de legătură, care are o lungime de 5,7 kilometri, a fost emisă pe 20 octombrie. Miercuri, 21 octombrie, a fost dat ordinul de începere a lucrărilor. Drumul de legatură DN 5 km 60+500 – Șoseaua de Centură – Pod Prieteniei km 61+400 în lungime 5,72 km și are ca scop principal asigurarea conexiunii rutiere între DN5 si punctul de trecere a frontierei Giurgiu.
Drumul de legătură se desprinde din DN 5, la km 56+197, printr-o intersecție giratorie și se continuă spre sud, intersectându-se cu DN 5 și DJ 507, printr-un alt sens giratoriu la km 62+404. Drumul ajunge în sensul giratoriu de la punctul vamal prin Strada Unirii, aceasta urmând a fi reabilitată la 2 benzi pe sens, cu aceeași structură ca a variantei ocolitoare.
Potrivit CNAIR, antreprenorul care va construi drumul este SC Porr Construct SRL, iar valoarea contractului este de 106.638.187,87 lei fără TVA. Durata contractului este de 24 luni pentru execuţie şi 84 luni perioada de garanție. Finanțarea proiectului se face din fonduri europene nerambursabile.
Drumul de legătură DN5 – Podul Prieteniei se alătură unui proiect mai amplu pentru construirea unei șosele de centură a orașului Giurgiu, care are o lungime totală de 12,1 km. Proiectul include construirea a doua pasaje de cale ferată, patru poduri, patru intersecții cu sens giratoriu și două spații de parcare de scurtă durată. Valoarea totală a proiectului este de 397.736.418 lei, 85% din aceste costuri fiind finanțate prin Fondul de Coeziune al Uniunii Europene.
Cu numai o săptămână în urmă, Asociația Pro Infrastructură atrăgea atenția că proiectul drumului de legătură dintre DN5 București-Giurgiu și podul peste Dunăre spre Bulgaria bate pasul pe loc, acumulând deja peste 5 luni de întârzieri în începerea lucrărilor. Asta deoarece licitația pentru atribuirea lucrărilor a avut loc în 2017, iar semnarea contractului, 2019. Conform contractului, lucrările ar fi trebuit să înceapă în această primăvară, dar emiterea autorizației de construire a întârziat.
Podul Prieteniei, cum a fost denumit în perioada comunistă, a fost construit în perioada 1952-1954 și a beneficiat de o reabilitare complexă în perioada 2015-2016.