90 de ani Mazda

Publicat: 23 06. 2010, 12:37

Nimic nu poate fi mai adevărat ca în cazul germanului
Felix Wankel şi a lui Kenichi Yamamoto de la
Mazda
. Wankel, care niciodată nu a obţinut permisul de
şofer şi nici nu a urmat cursuri universitare, a visat să
construiască un motor alternativ cu o cameră de combustie plată şi
un rotor îngust rotindu-se în interior. Kenichi Yamamoto de
la Mazda a fost atât de impresionat de conceptul
motorului
, încât în 1961 Mazda a achiziţionat brevetul.
Primul motor „Wankel” care a fost furnizat la
Hiroshima vibra atât de puternic încât a zgâriat pereţii interiori
ai camerei rotorului, o slăbiciune pe care Yamamoto-San şi
inginerii săi o vor perfecţiona cu tehnologii mai bune de etanşare
şi lubrifiere.

În prima versiune produsă (Cosmo Sport din
1967)
motorul cu două rotoare avea carcase trohoidale care
susţineau rotoarele de formă triunghiulară prevazute cu un arbore
excentric în mijloc. Spaţiul rămas între marginea rotorului
şi pereţi a fost folosit pentru admisie
, compresie
+ aprindere şi evacuare
. Motorul era acum lipsit de
vibraţii şi putea ajunge la turaţii ridicate pentru că presiunea
produsă rotea direct arborele excentric fără a o mai fi convertit
într-o mişcare rotativă cu ajutorul bielelor ca într-un motor
clasic cu pistoane. Această tehnologie avea să motorizeze
aproximativ 2 milioane de automobile Mazda
incluzând
câştigătoare WRC (World Rally Championship), Mazda 787B care a
câştigat Le Mans în 1991 şi actuala RX-8 Renesis cu motor
rotativ.

Când inginerii Mazda au reuşit să folosească
pentru prima dată hidrogenul
drept combustibil pe motorul
rotativ în 1990 trebuie să fi fost o surpriză plăcută. Dozarea
amestecului hidrogen/aer este mult mai precisă şi nici „rateurile”
nu mai reprezintă o problemă, deoarece camera de admisie a
motorului rotativ este separată de camera de combustie, păstrâdu-se
mai rece, şi pentru că nu există valve de admisie şi de evacuare
care să se încălzească. În ultimii 20 de ani, Mazda a
dezvoltat motorul rotativ cu hidrogen până la stadiul de
producţie
, fiind dat în folosinţă în prezent în Japonia şi
în Europa pe modelele RX-8 Hidrogen RE şi Mazda5 Hidrogen RE
Hibrid.

Printre alte inovaţii Mazda se numară sistemul DISI Benzină +
i-Stop, care în principiu este un mecanism de repornire a motorului
atunci când maşina este oprită la semafor. Inginerii Mazda au
reuşit să faca ca motorul să se oprească şi pistoanele aflate în
faza de compresie şi de detentă să fie poziţionate într-un mod
optim pentru injectarea directă de combustibil în pistoane şi
arinderea acestuia. Astfel a fost creat un sistem stop/start care
opreşte motorul la ralanti şi poziţionează pistoanele folosind un
software avansat de control al motorului. Când şoferul va apăsa din
nou pedala de ambreiaj, benzina este injectată direct, numai în
camera de ardere potrivită şi motorul reporneşte în doar 0,35 de
secunde, aproape de două ori mai repede decât sistemele
similare.