9 Martie în istoria automobilistică
Martie 1901 – În
această zi un incendiu a distrus uzina Olds Motor Works din Detroit
Michigan. Focul s-a dovedit până la urmă un lucru benefic pentru succesul
companiei, singurul prototip rămas neatins de incendiu dovedindu-se
un succes la acea vreme. Concept James Brady cel care se ocupa de
dezvoltarea de noi modele, crease 8 prototipuri şi nu ştia ce să
aleagă, dar focul i-a uşurat decizia în picioare rămânând doar
modelul Runabout.
Olds Runabout
poate fi numit un model care a prefaţat industria automobilistică
modernă, fiind primul automobil produs cu piese de la mai mulţi
furnizori. În acea vreme constructorii de maşini fabricau absolut
tot la automobilele pe care le producea. Cei de la Olds au hotărât
din raţionamente economice să cumpere subansamble, de la Fraţii
Dodge, Henry Leland, fondatorul Lincoln şi Cadillac, şi de la Fres
Fisher, cel care făcea caroserii pentru General Motors.
Martie 1950 – Rover prezintă primul automobil cu turbină
pe gaz, Rover JET1. După cum îi spune şi numele acest prototip avea
un motor similar ca la avioanele cu reacţie, dar la o scară mai
mică. Motorul era amplasat în spatele scaunelor, avea două prize
uriaşe decupate de o parte şi de alta, pe aripile din spate şi
evacuări ample ca la aparatele de zbor în partea
posterioară.
Viteza maximă
atinsă de acest vehicul a fost de 150 km/h şi putea atinge 100 km/h
în 14 secunde. În schimb era extrem de gurmand şi deşi
putea funcţiona cu benzină,
parafină sau ulei, cu un litru de combustibil parcurgeai maxim 2,5
km. Din cauză că era destul
de greu să faci un motor atât de mic încât să intre într-o maşină
şi consumurile erau uriaşe, proiectul a fost abandonat şi JET1 a
ajuns exponat de muzeu.
Martie 1964 – Primul model Ford
Mustang a ieşit de pe linia de fabricaţie. Acest model care s-a
dovedit un succes uriaş, devenind reprezentativ pentru segmentul
pony car, a fost fabricat într-un interval record de doar
571 de zile. Designul îi aparţine lui Joe Oros,
acesta dând indicaţii echipei sale să facă un automobil pe care
atât femeile cât şi bărbaţi, americani europeni să şi-l
dorească. Pentru a îl face
accesibil au folosit componente de la modelele Falcon şi Fairlane,
la lansare având un preţ de
2.368 dolari.
Numele îi vine
de la designerul John Najjar, care era un fan al avionului de luptă
P-51 Mustang. Pasionaţii spun însă că acest model a avut o greşeală
de branding pentru că sigla lui Mustang a fost proiectată eronat,
armăsarul de pe grilă
alergând în direcţia opusă sensului în care cai concurau pe
hipodroamele americane..
Acest model a stabilit un record de cele mai multe maşini
vândute în ziua lansării, pe 17 Aprilie 1964, comercializându-se
22.000 de unităţi. Deşi iniţial se preconiza un volum de vânzări de
100.000 de unităţi pe an, atins însă doar după 3 luni de la
lansare, în primul an, fiind comercializate peste 500.000 de
unităţi în primul an. În total se spune că au fost vândute peste 9
milioane de exemplare, un record pentru orice maşină sport.