9 Mai în istoria automobilistică
Mai 1950 – Sociedad
Española de Automóviles de Turismo, sau SEAT aşa cum cunoaştem cu
toţii constructorul spaniol, are ca dată oficială de naştere 9 Mai
1950, astăzi aniversând 60 de ani de existenţă. Compania spaniolă a
fost fondată în parteneriat cu FIAT şi în primii ani a fabricat
automobile care se diferenţiau de cele italiene doar prin însemnele
mărcii.
Primul model
SEAT a ieşit pe porţile fabricii pe 13 Noiembrie 1953, fiind un
sedan 1400A, dar capacitatea uzinei era redusă şi cei 925 de
muncitori făceau doar 5 maşini pe zi. Producţia a crescut, şi, la
jumătatea anilor ‘50,
SEAT fabrica în jur de 10.000 de maşini anual. Modelul care a dat
aripii constructorului iberic a fost SEAT 600 (FIAT 600 în Italia)
care a pus practic Spania pe roţi.
FIAT s-a retras
însă din parteneriatul cu SEAT în 1981 şi pe 30 Septembrie 1982
spaniolii ajung la o înţelegere cu Volkswagen pentru a produce mai
multe automobile germane sub marcă proprie. Pe 18 Iunie 1986 VW a
cumpărat 51% din acţiunile SEAT devenind acţionarul majoritar, iar
din 1990 grupul din Wolfsburg deţine 100% din capitalul mărcii
spaniole.
s-a făcut remarcată şi în motorsport mai ales în campionatele de
turisme, fiind echipa campioană în WTCC în ultimii doi ani. Divizia
SEAT Sport a luat naştere în 1985, dar participarea în motorsport
s-a consemnat încă din anii ’70 atunci când marca spaniolă a
înfiinţat Formula Nacional, o competiţie spaniolă pe circuit. De
asemenea SEAT a mai câştigat trei titluri consecutiv, între 1996 şi
1998, în 2L World Rally Championship printr-un model Seat Ibiza
Kit-Car.
Din 1953 şi până în prezent SEAT a produs peste 16 milioane de
automobile, iar în prezent la uzina Martorell, de lângă Barcelona,
în fiecare zi 2.000 de noi modele ies de pe liniile de producţie.
La acestea contribuie 11.000 de angajaţi. Două treimi din producţie
este exportată, SEAT având peste 3.000 de dealeri în cele 72 de
ţări în care este prezentă.