Vrei nu vrei, conduci corect sau nu, nu există să nu iei o amendă în toată viaţa. Şi dacă eşti pieton şi tot plăteşti o dată că treci pe roşu. Amenzile fac parte din viaţa unui şofer şi le iei, de obicei, atunci când nu te aştepţi.
Clasificarea lor e complexă şi sunt multe aspecte. Unul dintre ele este amabilitatea ta şi mila poliţistului, care e liber să ia o decizie de amendă la maximumul plafonului sau să-ţi dea amenda cea mai mică.
La elveţieni însă, lucrurile nu stau aşa. Acolo nu e loc de întors şi amenzile se calculează procent din avere. Cu cât eşti mai bogat, cu atât eşti “mai” amendat.
Pe locul 1 în istoria amenzilor rămâne un elveţian care a condus în 2010 un Mercedes-Benz SLR cu 300 de km/h şi a fost taxat fără discuţii cu 650.000 de euro. Pe locul doi în top e tot un elveţian care a fost prins în Ferrari cu 56 km/h peste viteza regulamentară şi a plătit 250.000 de euro amendă, procent din averea netă estimată la 23 mil. $.
Din februarie, în România, cea mai mare amendă pe care o poţi primi e 14.500 de lei (100 puncte de amendă, aplicabile persoanelor juridice), conform ultimelor majorări ale punctului de amendă. Înainte de această scumpire, cea mai mare amendă era cu 2.000 de lei mai mică. Punctul de amendă a crescut din februarie 2017 cu 20 de lei (125 – 145).