5 metode de resetare a martorului de bord „check engine”
Când în bord se aprinde martorul „check engine” crește tensiunea, mâinile încep să transpire, iar șoferul începe să dea din colț în colț. Acest lucru se întâmplă deoarece, pe de-o parte, mulți nu știu ce reprezintă acest semnal luminos, iar pe de altă parte nu cunosc nici o metodă prin care se poate reseta.
Orice mașină modernă este echipată cu un calculator. Acesta este conectat la mai mulți senzori care monitorizează motorul și transmisia. Când senzorul detectează o defecțiune sau o eroare, martorul „check engine” se va aprinde în bord, iar calculatorul va memora un cod de eroare.
În acest articol îți vom prezenta cinci metode foarte simple prin care poți stinge eroarea „check engine”.
1. Folosește o interfață OBD-II
Dacă deții o interfață de diagnoză (OBD-II) poți reseta martorul „check engine” în câteva secunde. Introdu interfața în mufa de diagnoză a automobilului situată de obicei sub coloana de direcție.
Apoi, pune contactul. După ce se stabilește conexiunea între computer și mașină, apasă butonul „citește” de pe scanner pentru a căuta toate codurile de eroare stocate.
După finalizarea scanării notează toate codurile de eroare diagnosticate de scanner. Apoi decodifică problemele folosind manualul de utilizare al mașinii. Odată ce codul este decodat problema este rezolvată. Dacă piesa necesită înlocuire, înlocuiește-o. Dacă trebuie doar recalibrată, efectuează calibrarea.
În final, șterge eroarea din scanner apăsând butonul „Resetează/Șterge”. Odată încheiată procedura, se recomandă să scoți cheia din contact. Ultimul pas este să pui din nou contactul și să verifici dacă martorul se mai aprinde. Dacă nu s-a aprins, eroarea a fost ștearsă.
2. Decuplează bornele bateriei
Cel mai bun mod de a reseta martorul „check engine” fără interfață OBD-II este să scoți bornele bateriei pentru cel mult un minut. Astfel, se va reseta unitatea de control a motorului (ECU).
Cum trebuie să procedezi? Mai întâi, scoate borna negativă a bateriei. Apoi „golește” energia prezentă în condensatorul mașinii apăsând claxonul timp de aproximativ 20-30 de secunde sau aprinzând luminile. Odată deconectată bateria, lasă mașina astfel timp de 10-15 minute. Reconectează bornele bateriei, asigură-te că sunt fixate bine pentru a evita eventualele scântei și apoi pornește motorul.
Dacă semnalul luminos „check engine” se va aprinde din nou că mașina ta prezintă o problemă serioasă și stochează codurile de eroare oricum. În acest caz, este recomandat să verifici codurile cu un scanner deoarece unele mașini nu resetează codurile prin simpla deconectare a bateriei.
3. Pune și ia contactul de mai multe ori
Poate cea mai simplă metodă este aceea să pui și să iei contactul. Astfel, vei putea reseta eroarea „check engine” fără să fii nevoit să decuplezi bornele bateriei.
Efectuează această procedură succesiv, de câteva ori, lăsând o pauză de o secundă între „pași”. Apoi pune contactul și vezi dacă semnalul luminos se mai aprinde.
Dacă acesta a rămas stins ești gata de plecare. Dar, dacă încă se aprinde, pregătește-te de „lecturarea” codurilor de eroare cu o interfață OBD-II.
4. Lasă martorul să se stingă singur
O altă modalitate de a reseta lumina de avertizare a motorului este să aștepți să se stingă de la sine. Este o metodă simplă, însă trebuie să ai răbdare și să conduci mașina timp de trei zile. Calculatorul unei mașini funcționează într-un ciclu continuu și își reîmprospătează starea actuală.
De exemplu, dacă ECU detectează o problemă la senzorul de oxigen care ar putea apărea din cauza unei erori minore, atunci s-ar putea remedia de la sine. Asta, deoarece ECU va actualiza starea senzorului odată ce defecțiunea este eliminată și va stinge martorul de bord „check engine”.
Dacă semnalul luminos va rămâne aprins chiar și după trei zile, atunci aplică singur una dintre metodele menționate anterior. Dacă nici așa nu reușești, fă un drum într-un service specializat, unde un mecanic va face câteva teste ca să găsească eroarea și să o stingă.
5. Scoate siguranța
Una dintre metodele la îndemână de a reseta martorul de bord „check engine” este să scoți siguranța ECU pentru câteva secunde și apoi să o reintroduci în slotul ei.
Această procedură nu va rezolva problema la mașinile mai noi. În schimb, cu ajutorul ei poți rezolva problema dacă deții un autovehicul mai vechi. Înainte de a o pune î aplicare, citește manualul de utilizare al mașinii pentru a găsi siguranța ECU.
Sursa: MechanicBase.com