5 Mai în istoria automobilistică
5 Mai 1944
– Deşi se spune că femeile nu sunt
foarte prietene cu automobilele, istoria ne contrazice şi primul
drum lung cu un autovehicul a fost făcut de o femeie. Cutezătoarea
se chema Bertha Benz şi era chiar soţia pionierului auto Karl Benz.
Sună uşor anecdotic, dar prima călătorie a pornit tocmai de la laitmotivul feminin
„Plec la mama!„.
Astfel, doamna Benz a vrut să îi facă mamei sale
o surpriză şi să ajungă la ea cu invenţia soţului, Patent
Motorwagen . Totodată Bertha a vrut să îi demonstreze soţului ei că
invenţia sa are o aplicabilitate reală şi că va schimba modul de
transport al oamenilor, parcurgând distanţa dintre Mannheim
şi Pforzheim.
Soţul său a fost
înştiinţat prin telegrame de
evoluţia călătoriei acesta neştiind iniţial nimic despre istoricul
itinerariu pe care soţia sa avea să îl facă. Drumul pe care trebuia
să îl străbată Bertha avea o lungime de 106 km şi deşi creaţia lui
Karl Benz, patentată în 1886, avea 2,5 CP şi putea atinge 30 km/h,
călătoria a durat de la răsăritul soarelui până la apus din cauza
problemelor tehnice. Bertha
a trebuit să alimenteze cu detergent Ligroin în loc de combustibil,
să repare cu ajutorul unui fierar un lanţ de transmisie rupt, să
schimbe frânele, dar într-un final a reuşit să străbată
cei peste 200 km dus-întors.
Călătoria sa a facilitat şi perfecţionarea vehiculului lui Benz în
urma primului test drive pe distanţă lungă
Călătoria sa a
făcut multă vâlvă în presa vremii şi chiar în 2008 autorităţile
germane au declarat istoric traseul parcurs de soţia lui Benz,
numindu-l oficial Bertha Benz Memorial Route. Astăzi oricine poate
străbate acelaşi parcurs dintre Mannheim şi Pforzheim acesta fiind
marcat corespunzător.
Bertha a murit
pe data de 5 Mai 1944 în Ladenburg, rămânând în istoria ca una
dintre femeile, care au influenţat direct şi indirect industria
automobilistică.