30% din producţia auto mondială afectată de cutremurul din Japonia
Aşa cum cutremurul din Japonia a fost urmat de un tsunami
devastator, la fel se întâmplă şi în domeniul auto: metaforic
vorbind, întreruperea activităţii fabricilor şi uzinelor de maşini,
piese de schimb şi subansamble din Japonia va avea ca efect
un „tsunami” în privinţa producţiei globale de maşini.
Conform unui studiu al companiei IHS Automotive,
producţia auto la nivel mondial ar putea să scadă cu până
la 35% – ceea ce înseamnă că în acest an se vor produce cu 5
milioane de maşini mai puţin decât se estimase, conform
unui scenariu pesimist, în care problemele din fabricile japoneze
ar dura 12 săptămâni, adică 3 luni.
În domeniul auto, Japonia acoperă 13% din furnizarea de
piese, subansamble şi echipamente auto pe plan mondial,
iar întreruperea activităţii cauzată de cutremurul urmat de tsunami
în 11 martie a dus chiar la închiderea unor fabrici din America de
Nord şi Franţa, pe motiv de lipsă a pieselor, în timp ce multe alte
fabrici de pe mapamond au încetinit cadenţa de fabricare din
acelaşi motiv.
Producătorii locali japonezi au început să îşi reia activitatea,
parţial sau total, însă majoritatea fabricilor din industria
orizontală, în special cele care au ca obiect de activitate
componentele electronice, vor mai avea nevoie de cel puţin
o săptămână pentru a reveni la normal.
În paralel, există producători care pot apela la alţi furnizori,
de rezervă – dar vorbim de producători foarte mari, care îşi permit
un asemenea lux. Ceilalţi vor fi şi ei nevoiţi să caute astfel de
soluţii pe scurt, ceea ce nu poate duce decât la creşterea
costurilor, iar, în unele situaţii, la standarde mai
scăzute de calitate.