28 Mai în istoria automobilistică
Mai 1937 – În această zi a fost înfiinţată marca
Volkswagen, sau ca să respectăm adevărul istoric şi denumirea
originală, Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens
mbH. La un an distanţă însă marca a fost redenumită Volkswagen GmbH
pentru a simplifica lucrurile. Povestea VW se leagă însă de
începutul anilor ’30 atunci când s-au înregistrat schimbări mari în
societatea germană.
În acea perioadă industria automobilistică germană excela în
automobile de lux, la care însă germanii din clasa muncitoare nu
prea puteau spera, motocicletele fiind modul de transport
tradiţional. Influenţat de realitatea socială, în 1933 Adolf Hitler
proclamă nevoia unui automobil pentru popor, cu funcţionalitatea
unui vehicul pe patru roţi, dar preţul unuia pe două. În ciuda
intervenţiilor pentru a finanţa un proiect al unui constructor
existent pe piaţă, Hitler s-a pronunţat pentru dezvoltarea de la
zero a unei fabrici deţinute de stat.
În 1934 ca şi creator al primului automobil pentru popor a fost
ales cunoscutul inginer la acea vreme Dr. Ferdinand Porsche,
dezvoltând precursorul legendarului VW Beetle. Prototipurile finale
ale maşinii pentru mase au început să prindă formă în 1936, fiind
produse la acea vreme în Stuttgart, iar în 1937 Deutsche
Arbeitsfront ( Frontul German al Muncii) a anunţat înfiinţarea
Volkswagen. Pe data 26 Mai 1938 în oraşul KdF-Stadt, Wolfsburg-ul
de astăzi, a început construcţia primei uzine Volkswagen.
nu a apucat să înflorească la adevărata capacitate, pentru că Al
Doilea Război Mondial a izbucnit şi la comanda lui Hitler toate
uzinele trebuiau să producă vehicule pentru front. Uzina a fost
însă capturată de americani în 1945 şi a fost predată apoi
britanicilor, ulterior fiind contactaţi mai mulţi industriaşi
britanici, americani şi francezi pentru a o prelua, dar toţi au
refuzat-o. Ba chiar Henry Ford II, nepotul fondatorului Ford,
declara la acea vreme că în acea uzină se produc maşini prea
zgomotoase şi prea urâte pentru a fi interesat.
Asta a fost şi salvarea Volkswagen, nefiind doritori pentru
această fabrică, facilităţile au rămase neatinse, spre deosebire de
alte uzine care au fost dezmembrate şi trimise peste hotare.
Istoria a demonstrat însă că se poate întoarce şi, începând cu
1948, sub comanda lui Heinrich Nordhoff, un fost manager al Opel,
Volkswagen s-a extins fulminant de la an la an. Astăzi este una
dintre cele mai influente şi recunoscute mărci de automobile din
lume.