2025: E legal să pui anvelope diferite pe mașină? Codul Rutier este strict

Autor: Radu Țuțulan 30 dec. 2024 Știri auto
2025: E legal să pui anvelope diferite pe mașină? Codul Rutier este strict

În general, șoferii și echipează mașinile cu patru anvelope de același fel. Iar la schimbarea de sezon, pentru că în Codul Rutier acest aspect este foarte strict, cauciucurile de vară se înlocuiesc cu cele de iarnă și invers. Dar, este legal, în 2025, să pui anvelope diferite pe mașină, dacă nu îți permiți să schimbi întregul set?

Anvelopele auto se împart, în general, în trei categorii principale. Sunt cele de vară, cele de iarnă și cele mixte, care poartă denumirea de „all-season”.

Este destul de evident că, în sezonul rece, mașina trebuie echipată cu anvelope de iarnă, iar sezonul cald cu cauciucuri de vară.

Iar pentru cine vrea o variantă mai ieftină, universală sa-i zicem, dar deloc recomandabilă, mai sunt cauciucuri all-season.

De ce se recomandă în sezonul rece anvelope de iarnă

Anvelopele de vară sunt confecționate dintr-un cauciuc mai dur. Acestea asigură o aderență foarte bună atunci când asfaltul este cald. În schimb, când suprafața de rulare este rece, aderența se reduce considerabil.

De aceea, când scad temperaturile și drumul poate fi acoperit cu zăpadă, gheață sau polei, vehiculul trebuie echipat cu anvelope de iarnă.

Acestea sunt fabricate dintr-un cauciuc mult mai moale, care își păstrează elasticitatea la temperaturi reduse.

Poți folosi iarna anvelope all-season?

Anvelopele all-season sunt un compromis între cauciucurile de vară și cele de iarnă. Problema este că aceste anvelope nu conferă aderența optimă nici vara, nici iarna.

Anvelopa all-season este un compromis. Chiar și cea mai slabă anvelopă de iarnă este mai bună decât cea mai bună anvelopă all-season. Într-adevăr, decât să mergi iarna cu anvelope de vară, mai bine cu cele all-season. Dar, ar fi bine să le evităm”, a declarat Titi Aur pentru ProMotor, expert în conducere defensivă.

Fostul pilot de raliuri a explicat că rolul unei anvelope este acela de a asigura cea mai bună aderență mai ales în situații extreme. De exemplu, distanța de frânare poate fi chiar de două ori mai mare în cazul anvelopelor all-season.

Pentru că acest compromis s-a dovedit periculos, în Germania au fost interzise, iarna, anvelopele care nu au simbolul 3PMSF. Adică acel marcaj sub forma a 3 varfuri de munte și un fulg de zăpadă, care atestă că anvelopa întrunește condițiile minime de siguranță pe un drum alunecos.

Astfel, anvelopele care nu au simbolul 3PMSF, inclusiv cele all-season, nu pot fi folosite pe drumurile din Germania pe timpul iernii.

2025: E legal să pui anvelope diferite pe mașină?

Legea stabilește că toate vehiculele care circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă sunt obligate să fie echipate cu anvelope care au marcat pe lateral simbolul „M+S”. Aceste litere înseamnă Mud & Snow (Noroi & Zăpadă).

În plus, gradul de uzură al acestora nu trebuie să fie sub marcajul aflat în interiorul anvelopei.

Așadar, toate cele patru cauciucuri trebuie să respecte aceste criterii: nivel de uzură redus + anvelopă corespunzătoare drumului.

De exemplu, mașina poate circula legal chiar și dacă are 2 cauciucuri de vară, unul de iarnă și unul all-season, dacă drumul nu e acoperit de zăpadă și acestea nu sunt uzate dincolo de limita legală.

Dar, dacă te afli pe un drum cu polei și ai, de exemplu, 3 anvelope de iarnă și una de vară, atunci încalci legea.

Iar amenda într-o astfel de situație ajunge până la 3.300 de lei. În plus, poliția poate dispune reținerea certificatului de înmatriculare.

De ce nu e indicat să ai anvelope diferite

Dincolo de aspectul legal, este o problemă de siguranță. Pentru că fiecare tip de anvelopă are anumite caracteristici de aderență.

Astfel, dacă ai toate anvelopele la fel, toate cele 4 roți se vor comporta la fel în cazul unei frânări de urgență. În plus, nivelul de uzură va fi similar la toate cauciucurile.

Dar, dacă ai anvelope diferite, mașina poate scăpa de sub control chiar și într-un viraj sau la o frână bruscă. Asta se poate întâmpla și când folosești anvelope de același tip, dar de la producători diferiți sau care s-au uzat diferit.

De aceea, se recomandă ca toate cele patru anvelope să fie la fel. Iar când una sau două se apropie de nivelul maxim de uzură, să fie toate înlocuite, chiar dacă celelalte ar mai putea rula câteva mii de kilometri.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: elements.envato.com


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide