Sunt șoferi care circulă mult mai lent decât limita de viteză maximă impusă pe un anumit tronson de drum. Conform legii, pe șoselele unde e stabilită o viteză minimă, conducătorii auto nu au voie să ruleze mai încet decât respectiva limită. Iată cum se aplică această lege în România și ce sancțiuni riscă șoferii care circulă prea încet?
Autoritățile au impus diferite limite maxime de viteză, pentru a preveni producerea unor accidente rutiere. Aceste limite variază în funcție de tipul drumului și de zona pe care o traversează respectiva șosea.
Însă, conform legii, administratorul drumului poate impune și o limită minimă de viteză.
Pe drumurile de mare viteză, fie că sunt autostrăzi sau expres, este interzis accesul vehiculelor care nu pot depăși un anumit prag de viteză.
„Pe autostrăzi sau pe drumurile expres este interzisa circulația […] vehiculelor care, prin construcție sau din alte cauze, nu pot depăși viteza de 50 km/h”, scrie în legea care reglementează circulația pe drumurile publice, la Art. 74, alin. 1.
Dar, această limitare nu înseamnă că 50 km/h este viteza minimă de deplasare. Ci este doar o limitare a accesului față de vehicule lente, precum tractoare, mopede, scutere sau mașini de la școala de șoferi.
Așadar, nu există o viteză minimă de deplasare impusă pe drumurile din România. Ceea ce înseamnă că un șofer poate conduce un vehicul chiar și cu 20 km/h, deși limita maximă e de 130 km/h.
Cu toate că nu există limite minime de deplasare, legislația din țara noastră prevede, totuși, sancțiuni pentru șoferii care conduc prea lent.
„Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevazută în clasa I de sancțiuni […] conducerea unui autovehicul în mod nejustificat cu o viteză cu cel puțin 10 km/h sub limita minimă obligatorie stabilită pe tronsonul de drum respectiv”, se precizează în Art. 99 (1) din legea circulației.
Dar nu există niciun drum în România pe care să fie impusă o viteză minimă de deplasare. Nici măcar pe banda de depășire de pe autostrăzi sau drumuri expres nu sunt impuse limite minime de deplasare.
Deci, limita minimă de deplasare în localitate sau pe orice alt tip de drum din țara noastră este cea pe care șoferul o consideră sigură. Fără a depăși viteza maximă impusă, desigur.