Autoritățile din România au stabilit care este noua regulă de circulație în sensul giratoriu, iar această schimbare face ca o singură bandă să aibă întotdeauna prioritate.
În România se amenajează tot mai multe sensuri giratorii. Acestea sunt amplasate atât în interiorul localităților, cât și pe drumurile județene, naționale sau chiar pe autostrăzi.
Rolul unui sens giratoriu este de a fluidiza circulația într-o intersecție și a preveni formarea de ambuteiaje.
În prezent există sensuri giratorii cu 2, 3, chiar 4 benzi de circulație. Aceste benzi, chiar dacă sunt circulare, îi obligă pe șoferi să respecte aceeași regulă ca în cazul celor de pe drumurile drepte.
Adică, să semnalizeze când trec de pe o banda pe alta și să se încadreze doar după ce acordă prioritate celor aflați pe acea bandă.
Și chiar dacă regula generală a sensului giratoriu s-a menținut, iar cei aflați în interiorul acestuia au prioritate, se aplică acum și alte reguli.
Astfel, cei aflați în zona centrală a giratoriului, deci pe banda cea mai apropiată de mijlocul acestuia, trebuie să semnalizeze și să acorde prioritate celor care se află pe banda din dreapta lor, când vor să iasă din sensul giratoriu.
Codul Rutier actualizat a fost modificat în 2023 și stabilește cine are prioritate în sensul giratoriu.
„În cazul intersecțiilor cu sens giratoriu, conducătorii de vehicule trebuie să respecte regulile privind circulația pe benzi, având obligația să semnalizeze din timp părăsirea intersecției și să se asigure că o pot face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic”, se stabilește prin Art 107, pct. 1.1, din legea 195/2002.
Practic, atunci când ne aflăm într-un sens giratoriu pe banda 2 și vrem să ieșim, dăm semnal dreapta. Și doar după ce ne asigurăm că nu circulă altă mașină pe banda 1 putem părăsim giratoriul.
Conform graficului de mai sus, șoferul mașinii de culoare portocalie (linie albastră) e obligat să acorde prioritate mașinii de culoare verde (linia roșie). Fiindcă efectuează o schimbare de bandă pentru a ieși din sensul giratoriu, în timp ce mașina verde își păstrează banda.
Modificarea recentă adusă în Codul Rutier privind circulația în sensul giratoriu face ca o singură bandă să aibă întotdeauna prioritate.
Mai exact, odată ce un vehicul a pătruns în sensul giratoriu, doar dacă se află pe banda 1 se poate deplasa fără a acorda prioritate altor vehicule.
„Cel mai bine e să te încadrezi pe banda 1 când circuli în sensul giratoriu. Astfel, poți părăsi mai ușor intersecția, indiferent că vrei să o faci pe la prima ieșire sau pe la a patra. Cei care circulă pe banda 2, de exemplu, trebuie să acorde prioritate celor de pe banda 1. Iar cei de pe banda 3 celor de pe benzile 1 și 2. Oricum, ca regulă generală, toți șoferii ar trebui să se asigure, indiferent că au prioritate sau nu, pentru că doar așa poți preveni un accident. Chiar și cei de pe banda 1 ar trebui să fie atenți la intențiile celor de pe banda 2, de exemplu, care poate nu știu că trebuie să le acorde prioritate”, este sfatul dat de instructorul auto Marian Croitoru, care este și profesor de legislație rutieră.
Legea stabilește că parcarea sau staționarea unui vehicul la mai puțin de 25 de metri de un sens giratoriu sau trecere de pietoni e ilegală.
„Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor […] în intersecții, inclusiv cele cu circulație în sens giratoriu, precum și în zona de preselecție unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanță mai mică de 25 m de colțul intersecției”, stabilește Art. 142, lit. f) din legea 195/2002.
Singura condiție în care poate fi parcată mașina în apropierea unui sens giratoriu este ca în acea zonă să fie amenajată o parcare. Iar aceasta să fie marcată corespunzător, atât pe șosea cât și cu un indicator distinctiv „P”. De asemenea, va conține un indicator suplimentar care stabilește punctul din care e permisă parcarea.
În general, aceste parcări sunt amenajate cu cel mult 25 de metri înaintea unui sens giratoriu.
Dar sunt cazuri în care, într-un giratoriu cu mai multe benzi de circulație, prima bandă este destinată opririi și parcării vehiculelor. Acest lucru e semnalizat însă corespunzător, atât prin indicatoare cât și prin marcajele de pe șosea.
În lipsa acestora, oprirea sau parcarea în sensul giratoriu sunt interzise.
Autoritățile au conceput mai multe tipuri de sensuri giratorii. Unele dintre acestea sunt dotate cu o așa-zisă „bandă turbo”.
Această bandă acordă prioritate de trecere șoferilor aflați pe ea, indiferent de direcția din care vin.
Astfel, dacă urmează să intri într-un sens giratoriu cu 2 benzi și constați că linia de separare a benzilor de circulație este una continuă, pe direcția înainte, înseamnă că cei aflați în sensul giratoriu nu au voie să intre pe banda ta.
Totodată, și tu vei fi obligat să-ți continui deplasarea pe direcția înainte și nu ai voie să virezi la stânga.
De asemenea, direcția dată de linia continuă poate fi la dreapta sau chiar la stânga. Astfel, ai prioritate de trecere, dar și obligația de a urma direcția indicată de linia continuă.
Prima intersecție circulară a fost concepută în Statele Unite ale Americii, în 1904, în zona Manhattan. A fost imediat preluată ideea și în alte zone ale Americii, iar în 1907 a fost dată în folosință Piața Arcului de Triumf din Paris, sistematizată în același mod circular.
A devenit, în timp, una dintre cele mai eficiente modalități de fluidizare a traficului auto și se folosește acum în toată lumea.
Regula generală este simplă: indiferent de direcția din care vii, trebuie să acorzi prioritate mașinilor aflate în interiorul sensului giratoriu.
Practic, vehiculul care circulă în sensul giratoriu are prioritate de trecere față de oricare alt vehicul. Numai că, odată cu dezvoltarea infrastructurii, au apărut noi reguli.