2024: Ești obligat să reduci viteza la trecerea de pietoni dacă nu traversează nicio persoană?
Șoferii care circulă cu viteză și neatenția pietonilor sunt, de cele mai multe ori, principalele cauze de producere a accidentelor rutiere. Dar, atunci când întâlnesc o trecere de pietoni dar nicio persoană nu traversează, sunt obligați șoferii să reducă viteza?
Majoritatea accidentelor rutiere grave din România se produc fie din vina pietonilor, fie a șoferilor care circulă cu viteză prea mare.
În primele 9 luni a anului trecut, de exemplu, peste 500 de accidente, din aproape 3.000, s-au produs din vina celor care au traversat neregulamentar. Și la fel de multe au avut ca principală cauză depășirea vitezei legale.
De aceea, legislația rutieră prevede numeroase situații în care șoferii trebuie să circule cu o viteză mai mică. Iar pietonii au dreptul să traverseze strada numai în anumite condiții, chiar și pe la trecerile special amenajate.
Care este limita de viteză în localitate
Limita de viteză în localitate este de 50 km/h. Această viteză este valabilă atât pe drumurile din oraș, cât și pe cele care traversează sate și comune.
Dar, pot fi situații în care viteza maximă admisă să fie mai mare. De exemplu, în localitatea Românești, județul Prahova, viteza legală pe DN 1 este de 70 km/h.
Dar, șoferii trebuie să fie foarte atenți la indicatoarele rutiere. Pentru că sunt zone unde viteza este limitată fie din cauza unor lucrări, fie pentru că urmează o școală, un spital sau o trecere de pietoni.
Ești obligat să reduci viteza la trecerea de pietoni dacă nu traversează nimeni?
Pentru a preveni producerea de accidente rutiere, legislația din România impune limitarea vitezei în apropierea unei treceri de pietoni.
„Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteză care să nu depășească 30 km/h în localități sau 50 km/h în afara localităților, […] la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare și marcaje, când drumul public are cel mult o bandă pe sens, iar pietonii aflați pe trotuar, în imediata apropiere a părții carosabile, intenționează să se angajeze în traversare”, stabilește Art. 123 (h) din legea 195/2002.
Astfel, viteza maximă de deplasare nu trebuie să depășească aceste limite atunci când sunt persoane în apropierea trecerii de pietoni. De asemenea, legea impune această limită pentru drumurile publice cu o singură bandă pe sens.
Dar, dacă vizibilitatea este suficientă și în apropierea trecerii de pietoni nu e nimeni, atunci conducătorul auto își poate continua deplasarea cu viteza maxim legală permisă pe acel tronson de drum.
Amenda pentru depășirea limitei de viteză
Depășirea limitei de viteză se sancționează cu amendă și, în anumite cazuri, cu suspendarea permisului de conducere. Pentru depășirea vitezei se aplică sancțiuni cuprinse între 2 și 20 de puncte de amendă.
Sancțiuni aplicate în funcție de viteza cu care ai depășit limita:
- 10 – 20 km/h: 2-3 puncte de amendă
- 21 – 30 km/h: 4-5 puncte de amendă
- 31 – 40 km/h: 6-8 puncte de amendă
- 41 – 50 km/h: 9-20 puncte de amendă
- peste 50 km/h : 9 – 20 de puncte de amendă + suspendarea permisului de conducere pentru 90 de zile.
- peste 70 km/h : 9 – 20 de puncte de amendă + suspendarea permisului de conducere pentru 120 de zile.
Punctul de amendă este stabilit, începând cu 1 ianuarie 2024, la 165 de lei. Ceea ce înseamnă că valoarea sancțiunilor rutiere este cuprinsă între 330 de lei (2 puncte de amendă) și 3.300 de lei (20 puncte de amendă).
Cum se traversează strada corect
Sunt mai multe situații în care traversarea drumului, chiar și pe la trecea de pietoni, este interzisă.
Conform legii, prin Art. 167 se interzice pietonilor:
- să se angajeze în traversarea drumului public atunci când se apropie un autovehicul cu regim de circulaţie prioritară care are în funcţiune semnalele speciale de avertizare luminoase şi sonore;
- să traverseze partea carosabilă prin faţa sau prin spatele vehiculului oprit în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, cu excepţia cazurilor în care există treceri pentru pietoni, semnalizate corespunzător;
- să prelungească timpul de traversare a drumului public, să se oprească ori să se întoarcă pe trecerile pentru pietoni care nu sunt prevăzute cu semafoare;
- să traverseze drumul public prin alte locuri decât cele permise;
- să ocupe partea carosabilă în scopul împiedicării circulaţiei.
De asemenea, legea rutieră stabilește că pietonul se poate angaja în traversarea străzii pe la trecerile special destinate doar după ce s-a asigurat că poate face acest lucru în siguranță.