La finalul sezonului rece sunt unele componente care ar trebui înlocuite, pentru o mai bună funcționare a vehiculului. Iată ce este revizia tehnică a mașinii și de ce se face primăvara.
Revizia mașinii este un aspect important la schimbarea anotimpurilor. După un sezon cu temperaturi scăzute, în care mașina a circulat prin umezeală și pe drumuri acoperite cu sare, aceasta are nevoie de puțină îngrijire.
Pregătirea pentru condițiile de conducere de vară poate prelungi durata de viață a vehiculului și crește siguranța. Iată câteva aspecte de care ar fi bine să ținem cont când facem revizia de primăvară a mașinii.
Revizia tehnică a mașinii se face, în general, de două ori pe an. Cel puțin aceasta este recomandarea specialiștilor.
„În general, primăvara și toamna ar fi bine să facem o revizie tehnică a mașinii. Practic, asta înseamnă să pregătim mașina pentru sezonul cald sau pentru cel rece. Acum, primăvara, trebuie verificate și înlocuite filtrele, uleiul, antigelul, dar sunt și alte componente care trebuie verificate”, a declarat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin, care are un atelier auto în apropiere de Ploiești.
Filtrele constituie o barieră împotriva impurităților care pot intra în habitaclu sau în motor.
Filtrul de aer protejează împotriva prafului și al insectelor iar filtrul de motorină sau de benzină blochează impuritățile din combustibil să ajungă în motor.
Filtrul de ulei se schimbă de fiecare dată când e înlocuit lubrifiantul, deci atunci când se face revizia tehnică. Acesta acumulează toate impuritățile din interiorul motorului, înainte de a pătrunde în baia de ulei.
Mașinile care funcționează cu motorină trebuie întreținute mai atent decât cele pe benzină. Motoarele diesel se pot înfunda mult mai repede, iar uleiul de lubrifiere este unul special, diferit de cel pentru motoarele pe benzină.
„Recomandarea mea e ca la cel mult 10.000 de kilometri să schimbi uleiul. Sau după cel mult un an, dacă nu ai parcurs această distanță. Totuși, pentru cei care își permit, dacă mașina a fost folosită în condiții de trafic intens, deci în oraș, recomandarea mea e ca acest schimb să se facă de două ori pe an, toamna și primăvara, înainte și după sezonul rece. În special pentru cei care conduc în oraș, ar fi indicat ca la 6.000-7.000 de kilometri să înlocuiască uleiul”, a explicat mecanicul Robert Marin pentru ProMotor.
Acesta a mai precizat că sunt uleiuri concepute să ofere același randament și după 15.000-20.000 de kilometri. Dar sunt mult mai scumpe.
Și în cazul mașinilor pe benzină este recomandat ca schimbul de ulei să se facă la 10.000 de kilometri.
„La ambele motoare este indicat să înlocuiești uleiul până în 10.000 de kilometri. Sau după cel mult un an. Lubrifianții își pierd proprietățile în timp și ungerea pieselor din interiorul blocului motor se face tot mai puțin eficient. De asta se recomandă ca după 7.000 de kilometri deja să iei în calcul înlocuirea uleiului. Poți merge cu el și 20.000 de kilometri, dar riscul de a se strica motorul este foarte mare. Poți ajunge chiar la daună totală, dacă nu schimbi la timp lubrifiantul”, a mai spus mecanicul.service autorizat, care îți oferă și garanție pentru lucrarea efectuată.
Filtrul de ulei are rolul de a curăța de impurități și reziduri lubrifiantul utilizat pentru ungerea motorului.
Acesta se înlocuiește, de obicei, de fiecare dată când se face schimbul de ulei. Adică, cel puțin o dată pe an sau după fiecare 10.000-15.000 de kilometri parcurși cu mașina.
Dacă se amână prea mult schimbarea filtrului de ulei, particulele metalice și praful vor pătrunde în motor. Iar asta va duce la o uzură prematură.
„Filtrul de ulei e indicat să îl schimbi de fiecare dată când faci și schimbul de ulei. Fie că e o dată pe lună, fie o dată pe an. Pentru că rolul său e de a reține impuritățile și particulele metalice, atunci când uleiul e recirculat în interiorul motorului. Cu cât uleiul e mai curat, cu atât lubrifierea e mai bună”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Și filtrul de combustibil trebuie înlocuit cu regularitate. Pentru că acesta are rolul de a bloca diverse reziduri din benzină sau motorină să ajungă în motor. Și aici poate fi vorba atât de impurități aflate în carburant, cât și de particule de rugină.
Dacă aceste mizerii nu ar fi blocate, ar putea provoca o uzură prematură a pompei de injecție. Filtrul de combustibil poate fi înlocuit după cel mult 50.000 de kilometri sau o dată la 2 ani.
Însă, majoritatea mecanicilor recomandă înlocuirea acestuia în momentul în care se efectuează revizia obligatorie.
Rolul antigelului este de a proteja motorul împotriva înghețului, a supraîncălzirii și a coroziunii.
Acest lichid nu este necesar doar pe timpul ierni, ci în fiecare anotimp. Proprietățile sale încep să dispară după aproximativ 2-3 ani, așa că e important să verificați calitatea antigelului după sezonul rece.
Pentru că vara este foarte important ca motorul să fie răcit corespunzător, antigelul trebuie înlocuit daca e prea uzat.
Servodirecția are rolul de a micșora efortul depus de șofer pentru schimbarea direcției de mers.
Performanță acesteia poate fi afectată de uzarea roților, uzarea garniturilor și a uleiurilor hidraulice. Uleiul de direcție se schimbă în funcție de recomandările din cartea mașinii, iar uneori se mai pot face completări.
Iar la finalul sezonului rece e recomandat să vă asigurați că sistemul de servodirecție funcționează corect și nu a fost afectat de îngheț.
Mulți șoferi consideră că lichidul de frână nu trebuie schimbat când se face revizia mașinii.
Dar dacă acesta nu are o culoare maronie deschisă și nuanță lui este mult mai închisă, acesta ar fi un semn că trebuie schimbat.
În plus, din cauza temperaturilor foarte scăzute din timpul iernii, pot să apară diverse fisuri în sistemul de frânare. Iar pierderea lichidului de frână va duce la situații extrem de periculoase.
Chiar dacă vehiculul are senzori care te avertizează dacă scade presiunea, ar fi bine ca la finalul sezonului rece să faci și o verificare a sistemului de frânare.
Uzarea plăcuțelor se produce în funcție mașină și de stilul de condus al șoferului.
Îți poți da seama că a venit momentul să le schimbi dacă sesizezi vibrații în volan la frânare. De asemenea, la drum drept sau la frânare mașină are tendința de a trage într-o parte.
Nu e obligatoriu ca înlocuirea acestora să se facă primăvara, ci în momentul în care s-au tocit. De aceea, e indicat ca la fiecare revizie de sezon, să rogi mecanicul să verifice și plăcuțele de frână.
Legea din România nu stabilește ce anvelope sunt obligați șoferii să folosească în sezonul cald.
Dar, recomandarea specialiștilor e ca în lunile „de foc” să se utilizeze anvelope de vară.
„Anvelopele de iarnă sunt foarte periculoase vara. Ele sunt concepute să asigure o aderență optimă doar în sezonul rece, când e frig afară și asfaltul e rece. În schimb, vara sunt foarte periculoase. Aderența lor scade destul de mult și asta poate reprezenta un pericol și pentru alți participanți la trafic. Cel mai bine e ca iarna să folosești anvelope de iarnă și vara pe cele de vară”, a declarat multiplul campion de raliuri și expert în conducere defensivă, Titi Aur, pentru ProMotor.
Indiferent că e vară sau iarnă, șoferii pot fi sancționați dacă nu au montate anvelope de iarnă și circulă pe un drum cu zăpadă. Dar vara șoferii pot folosi orice tip de anvelopă, atâta timp cât nu este uzată dincolo de limita legală.
Lipsa anvelopelor de iarnă când circulă pe un drum acoperit cu zăpadă sau gheață e sancționată cu o amendă de până la 3.300 de lei.
În plus, va fi reținut certificatul de înmatriculare al mașinii. Ceea ce înseamnă că vehiculul nu mai poate fi condus până nu o e echipat corespunzător.
Această sancțiune se aplică și celor care merg cu anvelope uzate. Practic, înălțimea profilului determină starea de uzură a anvelopei.
Astfel, cu cât profilul este mai mic, cu atât aderența și controlul asupra mașinii vor scădea. De regulă, banda de rulare a unei anvelope noi trebuie să aibă minimum 9-11 mm înălțime.
În plus, în interiorul acestor profile există mici linii de ghidaj. În momentul în care profilul s-a tocit și a ajuns la nivelul acestor linii de ghidaj, atunci anvelopa trebuie înlocuită pentru că este prea uzată.