2024: Ce se întâmplă dacă nu duci mașina la revizie? Primești amendă dacă nu faci revizia tehnică?
Toți șoferii ar trebui să fie conștienți de ceea ce se poate întâmpla dacă nu duc mașina la revizie atunci când trebuie. Și, de asemenea, e important să cunoască ce riscă dacă circulă cu o mașină care nu are revizia efectuată.
Revizia tehnică a mașinii este foarte importantă și trebuie efectuată cu regularitate.
Specialiștii recomandă ca aceasta să se efectueze primăvara și toamna, deci de două ori pe an. Practic, înainte de începutul sezonului cald și, apoi, înainte de a veni iarna, mașina ar trebui dusă la revizie.
Ce este revizia tehnică a mașinii
Revizia tehnică a mașinii este, practic, o inspecție generală a vehiculului.
„În general, primăvara și toamna ar fi bine să facem o revizie tehnică a mașinii. Ceea ce înseamnă să pregătim mașina pentru sezonul cald sau pentru cel rece. Trebuie verificate și înlocuite filtrele, uleiul, antigelul, anvelopele, frânele, practic, o verificare completă”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Însă, această revizie ar putea fi efectuată și mai des. Pentru că e foarte important și câți kilometri a parcurs mașina.
2024: Ce se întâmplă dacă nu duci mașina la revizie?
Sunt șoferi care confundă Inspecția Tehnică Periodică cu revizia tehnică. Diferența este că ITP-ul este obligatoriu și trebuie efectuat cu regularitate.
În funcție de tipul, destinația și anul de fabricație al vehiculului, Inspecția Tehnică se efectuează la 3 ani, 2 ani, 1 an și la 6 luni. Stațiile ITP acreditat de Registrul Auto Român verifică mașinile și, cele cu probleme grave sau periculoase nu primesc drept de circulație.
În schimb, revizia tehnică deși este importantă, e opțională.
„Dacă nu duci mașina la revizie, e posibil să nu se întâmple nimic. Cel puțin nu imediat. Dar, cu cât întârzii mai mult, cu atât pericolul crește. Pentru că uleiul de la motor trebuie schimbat cu regularitate. La fel și filtrele de ulei și carburant. Pericolul crește și mai mult în cazul frânelor, care se pot uza inegal”, a mai explicat mecanicul.
La câți kilometri trebuie făcut schimbul de ulei
Mașinile care funcționează cu un motor pe bază de motorină sau benzină au nevoie cu regularitate de înlocuirea uleiului.
„Recomandarea mea e ca la cel mult 10.000 de kilometri să schimbi uleiul. Sau după cel mult un an, dacă nu ai parcurs această distanță. Totuși, pentru cei care își permit, dacă mașina a fost folosită în condiții de trafic intens, deci în oraș, recomandarea mea e ca acest schimb să se facă de două ori pe an, toamna și primăvara, înainte și după sezonul rece. În special pentru cei care conduc în oraș, ar fi indicat ca la 6.000-7.000 de kilometri să înlocuiască uleiul”, a explicat mecanicul Robert Marin pentru ProMotor.
Acesta a mai precizat că sunt uleiuri concepute să ofere același randament și după 15.000-20.000 de kilometri. Dar sunt mult mai scumpe.
Când trebuie înlocuit filtrul de ulei și cel de benzină sau motorină?
Filtrul de ulei are rolul de a curăța de impurități și reziduri lubrifiantul utilizat pentru ungerea motorului.
Acesta se înlocuiește, de obicei, de fiecare dată când se face schimbul de ulei. Adică, cel puțin o dată pe an sau după fiecare 10.000-15.000 de kilometri parcurși cu mașina.
Dacă se amână prea mult schimbarea filtrului de ulei, particulele metalice și praful vor pătrunde în motor. Iar asta va duce la o uzură prematură.
„Filtrul de ulei e indicat să îl schimbi de fiecare dată când faci și schimbul de ulei. Fie că e o dată pe lună, fie o dată pe an. Pentru că rolul său e de a reține impuritățile și particulele metalice, atunci când uleiul e recirculat în interiorul motorului. Cu cât uleiul e mai curat, cu atât lubrifierea e mai bună”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Și filtrul de combustibil trebuie înlocuit cu regularitate. Pentru că acesta are rolul de a bloca diverse reziduri din benzină sau motorină să ajungă în motor. Și aici poate fi vorba atât de impurități aflate în carburant, cât și de particule de rugină.
Dacă aceste mizerii nu ar fi blocate, ar putea provoca o uzură prematură a pompei de injecție. Filtrul de combustibil poate fi înlocuit după cel mult 50.000 de kilometri sau o dată la 2 ani.
Însă, majoritatea mecanicilor recomandă înlocuirea acestuia în momentul în care se efectuează revizia obligatorie.
Când se schimbă filtrul de ulei, de aer și de combustibil?
Filtrele constituie o barieră împotriva impurităților care pot intra în habitaclu sau în motor.
Filtrul de aer protejează împotriva prafului și al insectelor iar filtrul de motorină sau de benzină blochează impuritățile din combustibil să ajungă în motor.
Filtrul de ulei se schimbă de fiecare dată când e înlocuit lubrifiantul, deci atunci când se face revizia tehnică. Acesta acumulează toate impuritățile din interiorul motorului, înainte de a pătrunde în baia de ulei.
Când trebuie înlocuite plăcuțele de frână
Uzarea plăcuțelor se produce în funcție mașină și de stilul de condus al șoferului.
Îți poți da seama că a venit momentul să le schimbi dacă sesizezi vibrații în volan la frânare. De asemenea, la drum drept sau la frânare mașină are tendința de a trage într-o parte.
Nu e obligatoriu ca înlocuirea acestora să se facă primăvara, ci în momentul în care s-au tocit. De aceea, e indicat ca la fiecare revizie de sezon, să rogi mecanicul să verifice și plăcuțele de frână.
Ce acte sunt necesare pentru revizia tehnică
Atunci când se efectuează revizia tehnică, este important să aveți talonul auto sau o copie a acestuia.
La fel de utilă poate fi și cartea tehnică a mașinii sau Cartea de Identificare a Vehiculului (CIV).
Aceste documente nu sunt obligatorii, dar îi ajută pe mecanici să identifice exact modelul mașinii și al motorului.
Desigur, identificarea lor se poate face și prin conectarea la calculatorul de bord al mașinii, sau citind seriile de caroserie sau de motor. Dar e mai rapid să iei aceste coduri din actele mașinii.
Primești amendă dacă nu faci revizia tehnică?
Șoferii care circulă cu o mașină care nu are ITP valabil riscă nu una, ci două amenzi. Pentru că, la expirarea Inspecției Tehnice, înmatricularea vehiculului se suspendă automat.
Astfel, vor primi o amendă cuprinsă între 1.485 lei și 3.300 lei pentru lipsa ITP și încă o amendă de 3.300 lei pentru conducerea unui vehicul neînmatriculat. În total, amenda pentru lipsa ITP este între 4.785 lei și 6.600 lei.
Dar, în cazul în care mașina nu are revizia tehnică efectuată, poliția nu va aplica nicio sancțiune. Totuși, dacă sunt constatate defecțiuni grave sau periculoase, precum plăcuțe de frână uzate sau anvelope tocite, șoferul riscă să fie amendat și talonul mașinii să fie reținut.
De aceea, e important ca, cel puțin o dată pe an, să fie efectuată o revizie completă a mașinii.