Toți proprietarii de mașini știu că, odată la câteva luni sau după ce au parcurs un anumit număr de kilometri, trebuie să facă revizia mașinii. Cât costă în 2024 această revizie și care sunt cele mai scumpe piese pe care un mecanic trebuie să le înlocuiască.
Recomandarea specialiștilor e ca revizia mașinii să se facă cel puțin o dată pe an. Dar, pentru o întreținere corespunzătoare, această revizie ar trebui realizată în fiecare primăvară și toamnă.
Dar, șoferii trebuie să țină cont și de numărul de kilometri pe care îl parcurg. Pentru că uleiul din motor, de exemplu, ar trebui înlocuit după cel mult 10.000 KM.
Specialiștii recomandă ca revizia auto să fie efectuată primăvara și toamna.
„În luna martie-aprilie deja putem începe să pregătim mașina pentru sezonul cald. Înlocuim filtrele, schimbăm uleiul și facem o verificare din bară-în-bară, cum se spune. Adică ne asigurăm că mașina a trecut cu bine de iarnă, nu sunt pierderi de fluide și toate piesele funcționează cum trebuie. Toamna, facem același lucru, pentru a pregăti mașina de sezonul rece”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin, care are un atelier auto în apropiere de Ploiești.
În general, revizia auto presupune înlocuirea mai multor componente:
De asemenea, se scoate uleiul uzat din motor și se înlocuiește cu unul curat.
Totodată, este verificat sistemul de climatizare și, dacă e cazul, se completează cu freon.
Nu în ultimul rând, trebuie înlocuite anvelopele de iarnă cu cele de vară. Sau invers, dacă revizia se face înainte de începerea sezonului rece. Iar dacă nu sunt înlocuite, cel puțin trebuie verificat gradul de uzură al acestora.
Uzarea plăcuțelor se produce în funcție mașină și de stilul de condus al șoferului.
Îți poți da seama că a venit momentul să le schimbi dacă sesizezi vibrații în volan la frânare. De asemenea, la drum drept sau la frânare mașină are tendința de a trage într-o parte.
Nu e obligatoriu ca înlocuirea acestora să se facă primăvara, ci în momentul în care s-au tocit. De aceea, e indicat ca la fiecare revizie de sezon mecanicul să verifice și plăcuțele de frână.
Legea din România nu stabilește ce anvelope sunt obligați șoferii să folosească în sezonul cald.
Dar, recomandarea specialiștilor e ca în lunile „de foc” să se utilizeze anvelope de vară.
„Anvelopele de iarnă sunt foarte periculoase vara. Ele sunt concepute să asigure o aderență optimă doar în sezonul rece, când e frig afară și asfaltul e rece. În schimb, vara sunt foarte periculoase. Aderența lor scade destul de mult și asta poate reprezenta un pericol și pentru alți participanți la trafic. Cel mai bine e ca iarna să folosești anvelope de iarnă și vara pe cele de vară”, a declarat multiplul campion de raliuri și expert în conducere defensivă, Titi Aur, pentru ProMotor.
Indiferent că e vară sau iarnă, șoferii pot fi sancționați dacă nu au montate anvelope de iarnă și circulă pe un drum cu zăpadă. Dar vara șoferii pot folosi orice tip de anvelopă, atâta timp cât nu este uzată dincolo de limita legală.
Costul reviziei auto în 2024 variază foarte mult, în special în funcție de piesele care trebuie înlocuite.
De exemplu, un ulei de motor costă de la:
În general, e nevoie de 4-6 litri de ulei, atunci când se face revizia tehnică. La mașinile care au motoarele mici, pot intra mai puțin de 4 litri, însă la cele de peste 3.000 CC va fi necesar să luați chiar și peste 6 litri de lubrifiant.
„De exemplu, o revizie la Dacia Logan, la care faci doar schimbul de ulei și filtre, costă cu tot cu manoperă în jur de 500 de lei. În unele cazuri poate fi și mai ieftin, depinde de cât costă piesele. Însă, la mașinile complexe, cum ar fi unele modele de BMW sau Mercedes, revizia poate să depășească 1.000 de lei. Iar manopera variază între 100 și 500 de lei, în funcție de cât timp e necesar pentru a efectua revizia”, a mai spus Robert Marin.
Pentru că e nevoie de 4-6 litri, uleiul de motor reprezintă probabil cea mai scumpă componentă a reviziei tehnice.
Iar în cazul filtrelor, indiferent că e vorba de cele de ulei, aer, polen sau combustibil, depinde de tipul de mașină. De asemenea, contează foarte mult și producătorul ales, pentru că mărcile premium pot costă chiar și de 5 ori mai mult decât cele „no-name”.
În general, pentru filtrul de aer și cel de polen, prețurile pornesc de la 20-30 de lei. Cele de ulei costă de la 40-50 de lei în sus, iar cele de combustibil de la 50-60 de lei.
În plus, în momentul în care se face revizia, ar putea apărea costuri suplimentare pentru:
Așadar, atunci când efectuați revizia auto, trebuie să fiți pregătiți și pentru o serie de costuri suplimentare.