Codul Rutier prevede amenzi mai mari în 2024, față de anul trecut, iar cei care sunt prinși cu ITP expirat riscă să primească o sancțiune uriașă, care depășește valoarea a 3 salarii minime pe economie.
Din 2024, șoferii din România primesc sancțiuni mai mari, odată cu modificare modului de calcul a punctului de amendă.
Conform legii, un punct de amendă va reprezenta 5% din salariul minim brut. Ceea ce înseamnă că valoarea acestuia, în prezent, este de 165 de lei.
Iar în momentul în care ITP-ul a expirat, se suspendă automat înmatricularea vehiculului.
Ceea ce înseamnă că, dacă un șofer circulă chiar și o zi având ITP expirat, va încălca două legi rutiere. Pe de-o parte, conduce o mașină care nu are Inspecția Tehnică Periodică valabilă. Iar, pe de altă parte, se află la volanul unui vehicul neînmatriculat.
Pentru conducerea unui autoturism fără inspecție valabilă, sancțiunea este între 9 și 20 de puncte de amendă. Iar pentru conducerea unei mașini a cărei înmatriculare a fost suspendată, amenda e de 20 de puncte de amendă.
Practic, cea mai mică sancțiune pe care o poate primi un șofer care circulă cu ITP expirat este de 29 puncte de amendă. Ceea ce înseamnă că va avea de achitat 4.785 lei.
Iar sancțiunea maximă ajunge la 6.600 lei, ceea ce depășește echivalentul a 3 salarii minime nete.
În plus, vor fi reținute talonul și plăcuțele de înmatriculare ale mașini.
În cazul mașinilor noi, ITP-ul este valabil pentru o perioadă de 3 ani, din momentul achiziției mașinii.
Dacă autoturismul are între 3 și 12 ani vechime, atunci ITP-ul se face la fiecare doi ani.
Iar în cazul mașinilor care au fost puse în circulație de mai mult de 12 ani, Inspecția Tehnică Periodică trebuie refăcută în fiecare an.