2023: Până la ce vârstă au dreptul șoferii să conducă mașina. Crește riscul de accidente odată cu vârsta?
Tot mai des s-a discutat în spațiul public și s-a dezbătut până la ce vârstă au dreptul șoferii să conducă mașina, mulți fiind de părere că riscul de accidente crește odată cu etatea.
În ciuda tuturor dezbaterilor pe această temă, nu s-a putut ajunge la o concluzie. Din punct de vedere legal, autoritățile au stabilit mai multe criterii care să ducă la suspendarea dreptului de a conduce o mașină.
Unul dintre factori este cel al afecțiunilor medicale, altul este generat de anumite încălcări ale legii rutiere, dar nicio normă nu implică vârsta ca motiv de anulare a dreptului de a conduce.
Până la ce vârstă au dreptul șoferii să conducă mașina
Șoferii au dreptul să conducă mașina după împlinirea vârstei de 18 ani, fără o limită maximă de timp. Ceea ce înseamnă că pot șofa până la orice vârstă, atâta timp cât respectă legile rutiere și sunt apți din punct de vedere medical.
„Vârsta, dacă e să ignori alți factori precum abilitățile de conducere, e o variabilă modestă, care nu poate prezice cu certitudine incompetența la volan. Dar, dacă e să ne luăm după statistici, majoritatea studiilor arată că după 65 de ani, numărul persoanelor care pot spune că sunt sănătoase scade. Iar după 75 de ani, nicio persoană nu poate spune ca e sănătoasă”, a explicat pentru ProMotor medicul psihiatru Gabriel Diaconu.
Ce abilități trebuie să aibă un șofer
Medicul Gabriel Diaconu spune că, atât o persoană tânără cât și una în vârstă, trebuie să dețină trei abilități de bază pentru a putea conduce o mașină:
- viteza de reacție (reflexe);
- coordonare mână, picior, ochi (care să răspundă corect la situațiile din trafic);
- abilități de a percepe riscurile (anticipare).
„După vârsta de 65 de ani, ar fi indicat să mergem cu toții la o evaluare completă a sănătății. Iar șoferii, cu atât mai mult, ar trebui să consulte un oftalmolog, un neurolog, un cardiolog. Iar dacă acest medic, oricare ar fi el, constată probleme cu potențial periculos, cataractă, probleme de inimă, de motricitate, etc., atunci șoferul ar trebui, din propria inițiativă, să renunțe la carnet. Din păcate, asta nu prea se întâmplă”, a mai spus Gabriel Diaconu.
De foarte multe ori, șoferii care descoperă astfel de probleme de sănătate, nu renunță la a mai conduce. Din potrivă, încearcă să convingă inclusiv medicul că este apt să șofeze.
Cum îți dai seama că nu ar trebui să mai conduci
Nu contează vârsta, ci abilitățile de conducere pe care le ai, așa că fiecare șofer își poate evalua singur capacitatea de a conduce. Cât de bine vede la depărtare sau în apropiere, dacă își mai coordonează mâinile și picioarele, sau dacă mai face față stresului din trafic.
În plus, cei care iau medicamente trebuie să citească prospectul. Chiar și un simplu sirop de tuse poate conține substanțe contraindicate șofatului. Iar dacă un conducător auto urcă la volan după ce a luat pastile care, de exemplu, îi afectează capacitatea de concentrare, riscă să producă un accident.
„Control oftalmologic este cel mai important examen medical. Șoferii care nu văd bine, pot remedia ușor problema cu o pereche de ochelari sau un tratament medical. Apoi, examinarea neurologică te ajută să descoperi dacă funcțiile, mâini – picioare, sunt normale. Iar al treilea, testarea neuropsihologică, determină capacitatea psihică a șoferului de a mai conduce”, explică medicul.
Câte permise au fost retrase din cauze medicale
Conform legii, medicii care constată că un pacient nu mai este apt din punct de vedere medical să conducă, trebuie să sesizeze Poliția. Șoferul va fi supus apoi unui control medical de specialitate și, dacă se constată că nu mai e apt să conducă, îi va fi anulat permisul auto.
„În anul 2022, la nivel național, au fost retrase medical 1.183 de permise de conducere”, este răspunsul transmis ProMotor de Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR).
Din păcate, IGPR nu a răspuns și cât sesizări au fost făcute de medici, pentru a putea analiza câte dintre suspiciuni au fost confirmate.