În 1909, compania Harald & Wolff din Belfast (activă şi azi) începe să construiască pentru White Star Line din Liverpool (operator turism) inconfundabilul vas de pasageri RMS Titanic. Atunci a costat 7.5 mil. $, echivalentul a 45 mil. $ azi. Pe 2 aprilie 1912, vasul de 270 metri lungime, 32 metri înălţime şi aproape 50 de tone, e gata. Biletele pentru prima cursă la clasa I au fost între 30 de lire (2.700 lire azi) şi 870 de lire (80.000 de lire azi). Capacitatea totală a vaporului era de 833 de pasageri la clasa I, 614 la clasa II şi 1.006 la clasa a III-a (adică aproape 2.500 de oameni, fără echipaj). Doar 710 oameni de pe tot vaporul au supravieţuit după 2 ore şi jumătate în care vasul gigantic s-a scufundat complet. 1.500 au murit.
Azi, Clive Palmer, un miliardar care nici măcar nu a văzut filmul Titanic, vrea să reconstruiască o copie perfectă a Titanic-ului. El are compania Blue Star Line, producător de vapoare. Iniţial a vrut să-l lanseze la apă în 2012, la fix 100 de ani de la cea mai mare tragedie de lux. Acum, 2018 este anul în care vom vedea Titanic II la apă. Noul vas va avea încorporate şi gandite cele mai sigure soluţii pentru cazuri de avarie. Costul vasului care va fi reprodus pe un şantier naval din China va fi de aproape 500 mil. $, de 10 ori mai mult decât a costat Titanic la vremea lui, în banii de azi. Din acest motiv, prima cursă va fi Jiangsu – Dubai, în loc de Southampton – New York.
Deşi ni se pare ceva extraordinar, multe dintre rudele celor 1.500 de victime din 1912 consideră proiectul ceva greşit şi insensibil.
CLIVE PALMER