12 Martie în istoria automobilistică
12 Martie 1831 – Se naşte Clement Studebaker,
unul dintre industriaşii care au investit totul în industria
vehiculelor. Iniţial s-a lansat prin fabricarea de trăsuri, după
care anticipând progresul tehnologic a reprofilat compania
Studebaker Manufacturing Company spre construcţia de automobile.
Şi-a extins domeniul de activitate în construcţia de motoare de
avion, camioane, vehicule amfibi.
În 1954 compania
a fuzionat cu Packard, dar uniunea nu a avut efectul scontat şi
producţia de modele Packard a fost sistată în 1958, în timp ce
ultimul automobil pordus de uzina Studebaker din South Bend,
Indiana a ieşit pe porţile fabricii în 1966.
Martie 1921 –
Giovanni „Gianni” Agnelli, magnatul care a construit imperiul Fiat se
naşte. Născut într-o familie foarte înstărită, bunicul său căruia
îşi poartă numele, înfiinţând în 1899 Fabbrica Italiana Automobili
Torino. Datorită relaţiilor sale Gianni Agnelli a studiat industria
auto americană, datorită relaţiilor de amiciţie pe care bunicul său
le avea cu Henry Ford.
La 40 de ani
ajunge şeful Fiat, el fiind cel care a alipit grupului Fiat mărcile
de prestigiu Ferrari, Alfa Romeo, Lancia şi Maserati. Agnelli a
ajuns o personalitate atât de influentă în Italia încât la un
moment dat se spune că 25% din companiile listate la bursa din
Milano erau controlate de el.
A fost primul
reprezentant al industriei auto vestice care şi-a îndreptat ochii
spre est, deschizând fabrici în Polonia şi Rusia, după încheierea
războiului rece. A fost şi un foarte mare împătimit al fotbalului
deţinând prestigiosul club de fotbal Juventus Torino. S-a retras
din poziţia ocupată la Fiat în 1996 şi a muirt în 2003 din cauza
cancerului la prostată.
Martie 1952 –
Mercedes prezintă pentru prima dată în faţa presei super
exclusivistul Mercedes 300 SL. Datorită uşilor de tip
gull-wing şi a formei
avangardiste. Ca model de curse acest model s-a bucurat de foarte mare succes
câştigând la Le Mans, Grand Prix-ul German, cursa Carrera
PanAmericana în Mexic şi multe alte evenimente.
De acest model
se leagă însă şi cea mai mare tragedie din motorsport, la cursa de
la LeMans din 1955, bolidul 300SL a ieşit în decor năpustindu-se
asupra publicului. 77 de spectatori au decedat în acel accident, iar Mercedes şi-a
retras toate modelele de cursă din competiţiile automobilistice
pentru mai bine de trei
decenii în semn de respect pentru victime. Vina nu a aparţinut însă
în nici un fel pilotului Mercedes sau maşinii survenind în urma
unui carambol.
În 1954 Mercedes
a scos şi versiunea pentru public, care era în acel moment cel mai
rapid model de stradă şi totodată a intrat în istorie drept primul
automobil cu injecţie directă. Sistemul mecaninc de injecţie şi
destul de primitiv făcea ca acest motor să necesite costuri mari de
întreţinere datorită fiabilităţii scăzute. Se spune că doar 1.400 modele de serie
au fost produse, dar acest model a inspirat un urmaş modern
Mercedes SLS şi designerii Mercedes vor să implementeze în viitor
genele lui 300SL în estetica viitoarelor modele.