1
Iunie în 1934 – În
această zi ia naştere Nissan Motor Company prin redenumirea
companiei Jidosha-Seizo Kabushiki-Kaisha (Compania de Producţie a
Automobilelor, într-o traducere aproximativă). Jidosha-Seizo
Kabushiki-Kaisha a luat naştere în Decembrie 1933, dar ulterior a
adoptat numele pe care îl cunoaştem cu toţi. Denumirea Nissan este
o abreviere de pe bursă a Nippon Sangyo, una dintre companiile
deţinute de Yoshisuke Aikawa.
Nissan a luat
practic naştere din două companii din DAT Motors – cei care făceau
la acea vreme Datsun – şi la care Aikawa deţinea acţiuni şi divizia
de subansamble auto a Tobata Casting, compania pe care o conducea
Aikawa. Acţionarii Tobata
Casting nu au fost însă încântaţi de perspectiva de a face
automobile şi Aikawa a cumpărat toate acţiunile Tobata Casting,
crezând foarte mult în viziunea
sa.
Nissan a produs
primul automobil în 1935 modelul fiind asamblat la uzina din
Yokohama în luna Aprilie. Japonezii s-au mişcat foarte repede şi în
acelaşi an au început să exporte maşini în Australia. În 1938 expansiunea Nissan a fost
sistată de război, camioanele şi vehiculele militare luând locul
automobilelor pe liniile de producţie. Uzina Nissan a căzut însă în mâinile
americanilor şi şi-a reluat producţia de abia la jumătatea
anilor ’50.
În
1960 însă a devenit primul constructor japonez recompensat cu
premiul Deming pentru excelenţa tehnologică (un premiu acordat de
japonezi celor mai inovatoare companii). Criza combustibililor din anii
’70 a ajutat foarte
mult Nissan, în special pe piaţa
americană acolo unde se cereau automobile cât mai economice. Nissan a operat practic două mărci până
în 1981, Datsun pentru automobilele mici şi economice şi Nissan
pentru automobilele din clasele superioare.
Datorită succesului american Nissan şi-a putut extinde
operaţiunile şi în restul lumii, astăzi operând unităţi de
asamblare sau producţie în 17 ţări. Nissan este cea de-a treia
companie japoneză ca mărime, după Honda şi Toyota şi formează o
alianţă puternică cu Renault.