Raliul Portugaliei 2010
Mikko Hirvonen l-am cunoscut acum jumătate de an la Raliul Marii
Britanii. Îl separa un punct pe Sebastian Loeb înainte de
ultimul raliu din sezon şi era foarte încrezător în şansele sale.
Nu a fost să fie. Loeb a fost mai bun şi Hirvonen a avut ghinion.
În Portugalia, părea alt om. După victoria din primul raliul din
2010, în Suedia, Hirvonen a luat-o pe o pantă descendentă. Nu a mai
reuşit nici o victorie iar echipajele Citroen au fost constant mai
rapide decât el. „Va fi un raliu dificil. Pneurile se uzează rapid
pe specialele dificile şi trebuie să fim atenţi cum le gestionăm”,
spunea Mikko înainte ca raliul să înceapă.
Jari-Matti Latvala era ceva mai fericit decât colegul său de
echipă. Venea după o victorie obţinută în extremis în Noua
Zeelandă. O victorie foarte importantă pentru Ford. Latvala a
profitat de ghinionul lui Ogier pe ultima probă şi a adus victoria
cu numărul 75 din istoria Ford în WRC. Cu 75 de victorii, Ford
trece pe primul loc în clasamentul celor mai galonaţi constructori
din Campionatul Mondial de Raliuri detronând recordul stabilit de
Lancia în anii ’80. Latvala se aştepta să facă un raliu bun dar a
respins orice sugestie că ar putea lua locul lui Hirvonen ca pilot
principal la Ford. „Mikko va reveni!” a spus Latvala hotărât.
Din păcate, Latvala avea să aibă parte de o contraperformanţă în
Raliul Portugaliei. După rezultatul bun din Noua Zeelandă, Latvala
şi-a reluat „bunele” obiceiuri şi a ieşit în decor destul de
violent în a doua zi de concurs. Pe a doua probă a zilei,
Latvala a parcurs doar patru viraje. Un atac prea violent avea să
ducă la atingerea unui copac de pe marginea traseului. Maşina se
răsucea şi percuta violent cu spatele un alt copac. Ford-ul lui
Latvala a fost avariat prea tare şi finlandezul nu a mai putut
reveni sub regula SuperRally.
Dar să reveni la experienţa raliului propriu-zis. Probele sunt
destul de aproape de centru raliului. Drumurile portugheze sunt
bune şi bine semnalizate dar totuşi este nevoie de un sistem de
navigaţie pentru a nu te rătăci pe drumurile secundare. Publicul
poate achiziţiona ghidul raliului iar aici sunt marcate toate
zonele pentru public. Pentru fiecare zonă există o hartă de acces
şi o scurtă descriere a ce poţi vedea. Spre deosebire de raliurile
de la noi, accesul la zonele pentru public nu se face prin proba
specială propriu zisă ci pe drumuri de acces secundare care
„înţeapă” proba. Zonele pentru public sunt bine marcate iar
oficialii au grijă ca nimeni să nu stea în zonele interzise. Pe
probă se găsesc puncte de vânzare ambulante cu mâncare şi băutură
iar fanii au grijă ca vânzările să nu fie mici. Pentru că în
Portugalia, publicul este extrem de numeros. Raliurile sunt
foarte populare în această ţară poate şi datorită faptului că
Portugalia are o serie de piloţi care participă în WRC.
Cel mai celebru este Armindo Araujo, susţinut de Galp, un fel de
Petrom portughez. Araujo este campion PWRC în sezonul 2009 şi este
extrem de popular în ţara sa natală. Benzinăriile Galp aveau
parcate în faţă câte un Mitsubishi branduit la fel ca maşina de
curse a lui Armindo iar pe probe fanii urlau cât puteau de tare
când trecea acesta.