Oameni şi maşini: BMW 320 Turbo, Cărămida Zburătoare din motorsport
Versiunea de curse a lui BMW 320, număr de cod E21, a fost introdusă în 1977 ca model omologat pentru Grupa 5 a FIA, însă creatorii i-au încredinţat o sarcină dificilă: aceea de urmaş al unui model notoriu pentru performanţele pe circuit – BMW 3.0 CSL.
Supranumele de „Cărămida Zburătoare” l-a căpătat datorită formei rectangulare a caroseriei pe care modelul o îmbrăca pe turele de circuit, dar şi din cauza vitezei, agilităţii şi manevrabilităţii impecabile de care dădea dovadă. Iar sub capotă, vibra un motor venit din Formula 2, modificat de BMW Motorsport ca să producă 300 CP.
Esenţele tari vin în sticle mici, iar 320 Turbo nu face excepţie. La volanul său, piloţii îşi permiteau să meargă mai tare, să frâneze un pic mai târziu şi să vireze mai mult din acceleraţie.
Nu vă lăsaţi păcăliţi de aspectul pe care ochiul nevizat l-ar putea compara cu cel al unui plug de zăpadă sau al unei locomotive, „bătrânelul” încă poate face de râs multe modele contemporane cu aere de sportive. Imaginaţi-vă cum v-aţi simţi când în oglinda retrovizoare vi se arată ameninţător „botul de rechin”, după care tot ce vedeţi în faţă sunt stopurile şi eleronul masiv.
Modelul de faţă, descoperit de cei de la Stance Works, face parte din colecţia de maşini vintage a BMW of North America şi vine dintr-o eră în care spoilerele, aripile laterele şi eleroanele spectaculoase nu erau doar pentru defilare, ci puneau osul la treabă, pe circuit.
După un scurt istoric, e momentul să ne clătim şi ochii, cu imaginile din galeria FOTO.