Ford – Campioni Mondiali

Autor: Edwin Keleti 01 dec. 2006 Raliuri

Sezonul a debutat senzational pentru pilotul-vedeta al casei americane, Marcus Gronholm, cu doua victorii in Monte Carlo si Suedia, insa, cu toate astea, in a doua jumatate a sezonului in fruntea campionatului se afla Sebastien Loeb si echipa Kronos Citroen, mai ales datorita celor cateva greseli de pilotaj facute de finlandez. Pilotul secund al echipei, tanara speranta finlandeza Mikko Hirvonen, reusea un sezon excelent, cu numeroase clasari pe podium, care aduceau puncte valoroase echipei.

Apoi a venit momentul nefericit pentru Loeb, cand acesta si-a fracturat bratul in urma unei caderi de pe bicicleta, astfel ca Ford si Gronholm au facut uz de tot talentul si calitatile lor pentru a cuceri titlul mondial la constructori, in timp ce Gronholm a devenit vicecampion mondial la doar 1 punct de francez. In mod cert, 2007 anunta un duel interesant intre adevarati titani ai raliurilor.

Asa cum am aratat, angajamentul lui Ford in raliuri este aproape neintrerupt din 1936, contabilizand chiar si o victorie cu echipaj romanesc la Monte Carlo in acel an, prima a constructorului american in Principat. Succesele majore au aparut in anii &quote60-&quote70, cand diversele declinari ale modelului Escort obtineau rezultate extraordinare atat in campionatul mondial, cat si in cele mai multe campionate nationale.

A urmat modelul de grupa B, RS200, care insa nu a cunoscut succesul pe care il merita. O data cu revenirea la grupa A, Ford a avut intotdeauna masini excelente (Sierra si Escort Cosworth, Escort WRC si apoi Focus WRC) si piloti de valoare dar, din varii motive, titlul i-a scapat. Nu si anul acesta, cand a demonstrat o maturitate extraordinara a echipei si o omogenitate de invidiat a cuplului de piloti finlandezi Gronholm-Hirvonen. Acestia, alaturi de Roger Clark, Timo Makkinen, Hannu Mikkola, Bjorn Waldegaard, Ari Vatanen, Didier Auriol, Carlos Sainz, Miki Biasion, Juha Kankkunen sau Colin McRae, intra in cercul pilotilor de legenda care au concurat pentru Ford. Oricare scriitor al familiei Dumas, fie el tata sau fiu, ar fi murit de invidie sa poata da un astfel de titlu! O suma “rotunjoara” de ani, mai ales daca ne gandim ca Ford practic nu a incetat sa participe in campionatul mondial de raliuri sau, mai bine zis, chiar si atunci cand nu a participat oficial, a fabricat excelente masini de raliuri.

Dovada cea mai clara este acest senzational Ford Focus WRC 06, pe care echipa tehnica condusa de Christian Loriaux a reusit sa-l realizeze, plecand de la o coala alba, in mai putin de 12 luni! Masina a luat deja startul in Raliul Australiei 2005 si a reusit uluitoarea performanta de a castiga probe speciale chiar in acea cursa de debut.

Motorul turbo de 1.988 cmc – dezvoltat de Pipo, un celebru specialist francez – produce 300 CP la 6.000 rpm si un cuplu de 550 Nm la 4.000 rpm si este cuplat la o transmisie integrala permanenta, cu diferential central activ. Cutia de viteze cu 5 rapoarte este secventiala, timpii de schimbare fiind de doar 50 milisecunde! La fel de impresionant este si faptul ca volanul parcurge doar 1,5 tururi de la un capat la altul al casetei de directie!

Astfel echipat, Focus-ul WRC atinge 100 de km/h in 3,9 secunde pe asfalt uscat. Anul 2006 a reprezentat un moment extrem de important pentru Ford: faptul ca marii rivali, cei de la Citroen, nu aveau o prezenta oficiala in campionat l-a “condamnat” practic pe Ford la victorie. Alta optiune nici nu se lua in calcul.


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Tags:



Comentarii
Inchide