Forza Rossa F1 Team: chiar vom avea o echipă românească în Formula 1 în 2016?
Saga Caterham continuă, de data asta cu un nou episod: se pare că fostul fotbalist român ajuns peste noapte manager la Caterham a fost pus acolo pentru a facilita insolvenţa acestei firme, ca metodă mai ieftină şi mai rapidă de intrare în Formula 1 a echipei româneşti Forza Rossa, cea care se pare că a primit deja licenţa pentru a participa în Marele Circ.
Constantin Cojocar, ex-fotbalist la Steaua, ajuns peste noapte manager la Caterham F1
Pentru a putea fi însă gata la începutul sezonului 2016, investitorii din spatele echipei româneşti trebuie să strângă cât mai repede atât bani, cât şi tehnologie. O soluţie la îndemână pare a fi fost, după cum scrie Pro Sport într-un amplu material, preluarea la preţ mic a tehnologiei şi echipamentelor echipei de Formula 1 Caterham. Nu ştim dacă aşa stau lucrurile, cert este că bugetul unei echipe de nivelul Caterham este de peste 80 de milioane de euro anual, în timp ce averea fondatorului echipei Forza Rossa este estimată la doar 15-16 milioane de euro.
Colin Kolles, manager cu multă experienţă în F1, ar fi cel din spatele mişcărilor Caterham
Acest lucru înseamnă că trebuie strânşi sponsori, şi nu mici, pentru că doar achiziţionarea la preţ redus a insolventei Caterham nu va acoperi decât o mică parte din investiţiile care trebuie făcute pentru a avea o echipă competitivă, iar nu una care să termine întotdeauna pe ultimul loc, sau care să reprezinte un pericol pe pistă.
Tehnologia Renault nu a ajutat deloc monoposturile Caterham anul acesta. Nu e o premisă bună pentru Forza Rossa
Ce şanse are Forza Rossa Formula 1 Team să înceapă sezonul 2016? Nu ştim încă, dar ele sunt destul de mici. Se pare că toate mişcările din ultimul timp sunt făcute pentru a obţine cât mai repede finanţarea şi o bază tehnologică, iar Colin Kolles, românul care a administrat deja echipele Hispania Racing F1, Jordan, Midland, Spyker şi Force India, şi care se află în spatele organizării noii echipe (şi, se pare, şi în spatele insolvenţei Caterham) are foarte multă experienţă în F1, dar nu a avut niciodată rezultate notabile cu echipele pe care le-a gestionat, pentru că a fost mereu vorba de echipe cu bugete mici. Pentru a conta în Marele Circ, cele 80 de milioane de euro nu sunt suficiente, pentru că echipele cu şanse la titlu cheltuie peste 200 de milioane de euro pe an şi au strategii pe mai mulţi ani, precum şi rezerve financiare în cazul unui sezon mai prost.
Ion Bazac, Forza Rossa, ar putea apela totuşi la motorizări Ferrari pentru echipa Forza Rossa?
De exemplu, McLaren are nu doar un buget impresionant, ci şi un sediu pe măsură, cu simulatoare care permit îmbunătăţirea continuă a monoposturilor, dar şi cu o echipă impresionantă de tehnicieni şi de marketeri care sunt capabili să transforme tehnologiile inovatoare din Formula 1 în bani prin folosirea lor în alte domenii (medical, militar etc). Nu poţi compara uzina McLaren, în care se lucrează la monoposturi 24/24 de ore, cu îmbunătăţiri aduse de mai multe ori pe zi, cu preluarea unor monoposturi deja învechite, cu care să concurezi doi ani mai târziu!
În afară de echipele mari, cele ale producătorilor auto, celelalte echipe din Formula 1 pot supravieţui doar dacă câştigă curse sau găsesc sponsori mai mult decât generoşi – de la piloţi cu suficienţi sponsori care să vină cu bani de acasă, la entităţi statale dispuse să ardă bugete de câteva zeci de milioane de euro pentru a-şi promova imaginea ţării lor în străinătate.
Sediul McLaren. Aşa arată un investitor serios în Formula 1…
Deocamdată, reprezentanţii echipei româneşti au negat vehement orice implicare a banilor publici. Rămâne de văzut cum vor decurge în cele din urmă lucrurile. Tot ce putem spune este că o echipă românească în Formula 1 e un lucru (bun), dar un pilot român la volanul unui monopost de Formula 1 cu care să şi obţină puncte în curse este cu totul alt lucru.
Cu alte cuvinte, mai e mult drum până departe. Dar, cine ştie, într-o zi…