ExxonMobil: noi combustibili şi uleiuri
ExxonMobil, partenerul tehnologic al echipei
Vodafone McLaren Mercedes încă din 1995, a
introdus un pachet inovator de combustibili şi lubrifianti, ce va
fi folosit pentru motorul Mercedes-Benz FO 108X cu care sunt
echipate maşinile Vodafone McLaren Mercedes MP4-25 în
2010.
După ce regulamentul FIA a interzis realimentarea
maşinilor în timpul cursei, inginerii ExxonMobil au primit
sarcina de a pune un şi mai mare accent pe eficientizarea
consumului de combustibil prin reducerea forţei de frecare. Acest
obiectiv trebuia îndeplinit respectând nivelurile de protecţie
furnizate de Mobil1 care au adus o fiabilitate maximă motoarelor în
2009 – dar şi primul motor care a câştigat trei curse în Formula
1.
Martin Whitmarsh, Team Principal (Liderul Echipei) – Vodafone
McLaren Mercedes explică: „Pentru sezonul 2010 ne-am
concentrat atenţia pe eficientizarea consumului de
combustibil şi pe ‘strategia maşinilor’ în circuit. Aici
intervine parteneriatul cu ExxonMobil care ne ajută să fim mai
competitivi. Pentru ca strategia noastră să funcţioneze, trebuie să
optimizăm greutatea maşinii atât la pornire cât şi în
timpul cursei, menţinînd în acelaşi timp nivelul de
durabilitate care să permită motoarelor să funcţioneze la
capacitate maximă pentru o perioadă cât mai lungă. Echipa
ExxonMobil a răspuns deja dorinţelor noastre prin furnizarea unor
noi lubrifianţi şi combustibili care ajută
motoarele să dezvolte mai mulţi cai putere, îmbunatăţind astfel
timpii pe circuit.”
Noua formulă a uleiului Mobil 1 pentru curse a
fost aprobată pentru uz în MP4-25 în urma a 4 luni de dezvoltare,
în care un amestec de aproximativ 20 de constituenţi,
uleiuri de bază şi aditivi au fost atent selecţionaţi şi
proporţionaţi pentru a furniza acele fracţiuni de secundă pe tur
care fac diferenţa dintre victorie sau înfrângere.
Bruce Crawley, managerul Mobil 1 Motorsports Technology:
„Procesul de dezvoltare a combustibililor şi lubrifianţilor începe
în centrul nostru de cercetare de la Paulsboro prin folosirea unor
modele matematice complexe pentru a simula diferite compoziţii si a
le putea prezice astfel beneficiile. Acest proces ne permite să ne
concentram eforturile şi resursele doar asupra anumitor formule cu
potenţial pe care apoi le dezvoltăm. Produsul câştigător în centrul
de cercetare a fost apoi rulat 20,000 km în dyno teste şi peste
10,000 km pe traseu în pre-sezonul de testare, înainte de a alege
varianta optimă pentru provocările sezonului 2010.”
În 2010, maşinile de curse pornesc cu aproximativ de
două ori mai mult combustibil decât în sezoanele
anterioare, fapt care a dus şi la un nou design a rezervoarelor de
combustibil. Ca urmare a acestei schimbări, ExxonMobil a reformulat
combustibilii pentru a le creşte densitatea şi ai eficientiza. Noul
combustibil a fost proiectat şi testat îndelung pentru a satisface
aceste cerinţe fără a afecta însă puterea motorului –
scopul final fiind câştigarea acelor secunde care aduc
trofeul.
Andy Cowell, Chief Engineer, Mercedes-Benz High Performance
Engines: „Deja am văzut îmbunătăţiri ale consumului de
combustibil de la motoarele Mercedes-Benz FW la motoarele
Mercedes-Benz FX; când piloţii încearcă să-şi raţionalizeze
consumul de combustibil în timpul curselor pentru a menţine maşina
cât mai uşoară şi prin urmare cât mai rapidă, eficienţa
combustibililor devine şi mai importantă.”
Parteneriatul dintre Mobil 1, lider în
industria uleiurilor sintetice, şi Vodafone McLaren Mercedes menţin
marca Mobil 1 pe primul loc în industrie, permiţându-i să dezvolte
continuu produse inovatoare care maximizează performanţa maşinilor,
reduc uzura motorului şi îmbunătăţesc consumul de combustibil
pentru şoferii de zi cu zi.