Cât de sigură e structura maşinilor de Formula 1?
This browser does not support the video element.
Pentru o masă scăzută şi o aerodinamică exemplară, monoposturile de Formula 1 sunt construite total diferit faţă de maşinile de serie pe care le vedem zilnic pe străzi. Pentru a face faţă forţelor la care sunt supuse pe parcursul unui Mare Premiu, maşinile de Formula 1 trebuie să fie foarte rezistente, dar pentru a fi competitive, masa trebuie să fie cât mai mică. Cum obţinem o masă scăzută şi rezistenţă mare?
Răspunsul este structura de tip monococă din fibră de carbon. Acest tip de structură s-a folosit pentru prima dată în anul 1962, iar ca material a fost ales aluminiul. Până la apariţia fibrei de carbon au mai trecut 20 de ani, echipele de Formula 1 apelând atunci la companiile din industria aeronautică pentru fabricarea lor.
Acum, fiecare echipă de Formula 1 îşi construieşte singură şasiurile, special pentru fiecare pilot. Dacă piloţii unei echipe fac schimb de monoposturi aceştia vor avea rezultate mult mai slabe, doarece fiecare şasiu este creat pe măsurile şi masa fiecărui pilot.
Fiecare echipă trebuie să treacă un „crash-test” impus de FIA. „Nasul” monoposturilor este special creat pentru a diminua acceleraţiile, astfel pilotul este supus unor forţe mai mici. Chiar dacă nu este indestructibilă, structura de tip monococă a maşinilor de Formula 1 a salvat vieţile a multor piloţi care nu doar că au supravieţuit, ci au plecat pe picioarele lor din accidente foarte grave. Pentru mai multe informaţii urmăriţi materialul video de mai jos.