ANALIZĂ: Cum se prezintă echipele de Formula 1 la trecerea în a doua jumătate a sezonului 2013

Duminică este Marele Premiu al Belgiei, care în mod oficial dă startul celei de-a doua jumătăţi a sezonului de Formula 1. Au trecut până acum 10 curse, mai sunt 9, aşa că este momentul potrivit pentru o analiză a fiecărei echipe şi pilot în parte. Iar ca să nu existe nici o discriminare, le voi lua în ordinea clasamentului constructorilor.

1. Red Bull Racing-Renault 277 puncte (Sebastian Vettel – 172 puncte, Mark Webber – 105 puncte)

Ca şi în ultimii ani, Red Bull Racing şi Sebastian Vettel au stabilit standardele în Formula 1. Chiar dacă în 2013 echipa nu mai domină ca în trecut, iar RB9 nu mai este în mod detaşat cel mai bun monopost din competiţie, Vettel continuă să reuşească rezultate admirabile. A trecut cu uţurinţă peste momentele în care probleme tehnice sau de pneuri i-au apărut în cale şi a câştigat două din ultimele patru curse, având un avans destul de mare în clasamentul piloţilor.

Dacă maşina va merge în continuare la fel, iar problemele tehnice nu vor creşte la număr, germanul va fi foarte greu de bătut şi va obţine al patrulea său titlu. În ritmul ăsta, credeţi-mă pe cuvânt, o să uitaţi în curând cine a fost Michael Schumacher! 🙂 Coechipierul neamţului, Mark Webber, face un sezon obişnuit pentru el. Australianul nu a fost niciodată vreun mare candidat la titlu, dar a adunat numeroase puncte pentru echipă, iar acelaşi lucru l-a făcut bine şi până acum, chiar dacă nu a fost ocolit nici el de ghinion. Rămâne de văzut dacă nu se va plafona pe final de sezon, având în vedere că va părăsi Formula 1.

2. Mercedes 208 puncte (Nico Rosberg – 84 puncte, Lewis Hamilton – 124 puncte)

Germanii au făcut un sezon bun până acum. Au avut norocul de a nu întâmpina probleme tehnice, au avut o maşină suficient de bună pentru a se bate mereu la podium şi au profitat din plin de venirea lui Lewis Hamilton. Trecerea de la o echipă de top la alta nu este uşoară, dar Lewis şi-a făcut treaba excelent, numărându-se printre protagoniştii campionatului încă din primele etape. În mod evident el s-a maturizat, a învăţat mult mai bine să dezvolte şi să seteze un monopost, iar în cursă este mult mai cerebral decât în primele sale sezoane.

La puncte îl domină pe coechipierul Nico Rosberg, dar acesta are două victorii, iar Hamilton doar una singură. Dacă Rosberg nu ar fi abandonat de trei ori, situaţia întrei cei doi în clasament ar fi fost mult mai echilibrată. A doua jumătate a sezonului va fi interesantă pentru Mercedes, singura echipă care este capabilă să îi bată la constructori pe Red Bull Racing. După victoria din Ungaria, rămâne de văzut în Belgia dacă Hamilton, Rosberg & Co vor continua de unde au rămas.

3. Ferrari 194 puncte (Fernando Alonso – 133 puncte, Felipe Massa – 61 puncte)

Prima jumătate a sezonului a fost una exact ca tot anul 2012. Ferrari ori a avut curse în care s-a luptat pentru victorie, ori nu a avut nici o şansă la prima poziţie, iar câteodată nici măcar la podium. Însă acest lucru este normal, având în vedere că Scuderia are un singur pilot de valoare, comparativ cu echipele despre care am vorbit până acum. Ca de obicei, miracolele au venit de la Alonso, prin victoriile din China şi Spania şi alte câteva podiumuri, însă monopostul F138 nu este foarte reuşit. A mers bine încă de la începutul sezonului, dar în loc să se dezvolte şi să devină din ce în ce mai competitiv, lasă impresia că şi-a atins vârful de performanţă.

În ultimele etape Ferrari nu a putut emite pretenţii la victorie nu neapărat din cauza ritmului din cursă, cât în special din cauza modului în care maşina s-a comportat în calificări. Singura speranţă a italienilor este ca Alonso să reuşească câteva curse magice în a doua jumătate de sezon, să aibă şi ceva noroc şi să se lupte pentru titlul piloţilor. La constructori Scuderia nu are nici o şansă, Felipe Massa fiind în acest moment un pilot mult prea slab pentru a ajuta echipa în duelul cu Red Bull şi Mercedes.

4. Lotus-Renault 183 puncte (Kimi Raikkonen – 134 puncte, Romain Grosjean – 49 puncte)

Monopostul E21 este unul reuşit. Aceasta este concluzia care se poate trage după primele 10 curse din 2013, care a început senzaţional pentru Lotus cu victoria lui Kimi Raikkonen din Australia. Însă, exact ca în cazul celor de la Ferrari, performanţele din calificări nu se ridică la nivelul celor din cursă. Deşi Raikkonen se află pe locul secund în clasamentul piloţilor, la constructori Lotus nu au reuşit să ţină pasul cu primele două echipe, asta în condiţiile în care, spre deosebire de rivali, E21 este un monopost care uzează mult mai puţin pneurile Pirelli. Fireşte, o problemă este şi Romain Grosjean, care ca şi Massa la Ferrari nu reuşeşte să strângă suficiente puncte pentru echipă.

Având în vedere modul în care a mers până acum Raikkonen, Lotus poate privi cu optimism spre a doua jumătate a sezonului, dar singurul titlu la care pot spera este cel al piloţilor. Rămâne de văzut dacă Raikkonen se va afla în aceeaşi formă ca şi până acum şi dacă plecarea directorului tehnic James Allison la Ferrari nu se resimţi în dezvoltarea ulterioară a monopostului E21.

5. Force India-Mercedes 59 puncte (Paul di Resta – 36 puncte, Adrian Sutil – 23 puncte)

Am ajuns şi la constructorii din al doilea pluton valoric. Prezenţa celor de la Force India pe locul 5 în clasament este una surprinzătoare, dar care dovedeşte că echipa se află pe drumul cel bun. Cu resurse extrem de limitate comparativ cu rivalii de top, Force India a construit un monopost VJM06 foarte competitiv. Cei doi piloţi, Paul di Resta şi Adrian Sutil, şi-au făcut bine treaba si au profitat până acum de fiecare oportunitate ivită, terminând chiar şi aproape de podium, dacă ne amintim de locul 4 al lui Di Resta din Bahrain sau de locul 5 al lui Sutil de la Monaco. Ultimele curse nu au fost foarte reuşit pentru Force India, dar pot spera ca în a doua jumătate a sezonului să îşi apere cu succes poziţia în clasamentul constructorilor.

6. McLaren-Mercedes 57 puncte (Jenson Button – 39 puncte, Sergio Perez – 18 puncte)

Dacă Force India sunt surpriza plăcută, McLaren sunt până acum dezamăgirea sezonului. După plecarea lui Hamilton era de aşteptat ca echipa britanică să nu mai fie la fel de puternică, dar regresul său este uriaş. Monopostul MP4-26 nu sperie pe nimeni şi poate fi catalogat drept un eşec după prima jumătate a sezonului. Poate că nici Jenson Button nu mai este acelaşi pilot ca în 2009, când a fost campion mondial cu un monopost Brawn GP contestat de multă lume, dar cu siguranţă nu a ajuns atât de slab încât să nu se poată clasa deloc pe podium în 10 curse.

De altfel, 2004 este ultimul sezon în care McLaren a mai reuşit această contra-performanţă. Cu o maşină slabă, nici Sergio Perez nu a făcut mare lucru, deşi talent are, după cum a demonstrat în sezoanele precedente. Modificările aerodinamice suferite de monopostul MP4-26 în ultimul timp pot creşte performanţele echipei, dar în a doua jumătate a sezonului celor de la McLaren nu le va fi uşor să îi depăşească pe Force India în clasament. Oricum, mai sus de locul 5, un are nici un sens să se gândească.

7. Scuderia Toro Rosso-Ferrari 24 puncte (Daniel Ricciardo – 11 puncte, Jean-Eric Vergne – 13 puncte)

Probabil singurul lucru interesant vizavi de evoluţiile aceste echipe de până acum este duelul intern dintre cei doi piloţi. Ricciardo şi Vergne speră să aibă şanse la locul pe care îl va lăsa vacant Mark Webber la Red Bull Racing, dar până acum nici unul dintre ei nu a impresionat. Având în vedere că este mai puţin experimentat decât rivalul său, Vergne a făcut mai multe curse bune, însă în calificări Ricciardo a dominat acest duel.

Având o maşină decentă, Toro Rosso probabil că nu va mai încerca să o dezvolte foarte mult şi, aşa cum fac de obicei echipele mici, va încerca să îşi folosească bugetul la pregătirea din timp a monopostului pentru 2014. Indiferent de performanţele lor, se pare că locul 7 în clasamentul constructorilor este rezervat pentru Toro Rosso până la finalul anului.

8. Sauber-Ferrari 7 puncte (Nico Hulkenberg – 7 puncte, Esteban Gutierrez – 0 puncte)

Nico Hulkenberg este un pilot talentat, lucru pe care l-a demonstra şi în Formula 1, dar şi în seriile mai mici în care a concurat. Însă anul acesta el nu este ajutat deloc de monopostul C32, care este mult mai slab decât cel de anul trecut. Deşi Sauber este o echipă mică, evoluţia de până acum este sub aşteptări, iar Hulkenberg îşi iroseşte degeaba talentul. A demonstrat anul trecut ce poate face, iar dacă în a doua jumătate a sezonului nu vor fi progrese la Sauber, s-ar putea ca germanul să îşi caute alt volan. Coechipierul său, debutantul mexican Esteban Gutierrez nu face nimic altceva decât să strângă experienţă şi să cotizeze la bugetul echipei.

9. Williams-Renault 1 punct (Pastor Maldonado – 1 punct, Valtteri Bottas – 0 puncte)

De ani buni, Williams nu mai are nici o legătură cu echipele de top. Din păcate, acum nu mai este nici măcar o echipă de jumătatea clasamentului. Dacă în 2012 a mai avut ceva rezultate notabile, anul acesta nici Pastor Maldonado, talentat si cu un stil agresiv, nu mai poate face nimic. Monopostul FW35 este slab şi în cursă, şi în calificări. Iar când şi piloţii ajung să se plângă în public de maşină, atunci echipa este în mod cert pe drumul greşit. Îndepărtarea directorului tehnic Mike Coughlan şi înlocuirea sa cu Pat Symonds, om care se afla în staff-ul tehnic al echipei de uzină Renault când Alonso câştiga două titluri mondiale, poate că va aduce ceva schimbări de performanţă, însă anul acesta este unul compromis. Aproape sigur Williams se va concentra asupra monopostului de anul viitor, aşa că în a doua jumătate a sezonului nu cred că vor ajunge nici măcar la un total de 10 puncte, deşi Maldonando a spart gheaţa chiar în ultima etapă, cea din Ungaria.

10. Marussia-Cosworth  0 puncte (Jules Bianchi – 0 puncte, Max Chilton – 0 puncte)

Începutul de sezon părea promiţător pentru Marussia, dar cu un buget limitat, cu un monopost slab şi cu doi piloţi debutanţi nu poţi avea pretenţii. Echipa ocupă locul 10 în clasament doar pentru că Bianchi a terminat pe 13 în Malaezia, iar în aceste condiţii orice comentarii sunt de prisos. Nu vă aşteptaţi la mai mult nici în a doua jumătate a sezonului.

11. Caterham-Renault 0 puncte (Charles Pic – 0 puncte, Giedo van der Garde – 0 puncte)

Caterham a fost în mod clar cea mai slabă echipă din competiţie, mai slabă chiar şi decât Marussia, deşi acest lucru poate părea imposibil. Monopostul CT03 este în mod evident cel mai slab de pe grilă, iar Heikki Kovalainen, fostul pilot al echipei chemat să dea o mână de ajutor la dezvoltarea lui, a avut numai critici dure la adresa acestuia. În aceste condiţii, nici Vettel, Raikkonen sau Alonso nu ar putea obţine puncte, aşa că Pic şi Van der Garde sunt într-o măsură absolviţi de „vina” de a nu fi strâns nici măcar un punct până acum. Aşa va fi şi în continuare, iar cei doi piloţi mai au 9 etape la dispoziţie să demonstreze că merită să rămână în Formula 1. Sau că au suficient de mulţi bani ca să o facă…