WTCC Hungaroring – Go Chevy!
După întâlnirea cu Marcello Lotti am putut vizita în
detaliu boxele echipei Chevrolet. La această oră,
Chevrolet este cea mai puternică echipă din WTCC. Are trei piloţi
puternici: Alain Menu, Yvan Muller şi Rob Huff. Marca americană
şi-a asociat numele cu WTCC-ul încă de la început. Acest campionat
a debutat sun egida FIA în 2005. Chevrolet era deja pe listă cu
modelul Lacetti. Dacă primii ani au fost grei, Chevrolet a crescut.
Iar anul trecut, în 2010 a reuşit să obţină ambele titluri. Cel
care le-a adus titlul la piloţi a fost francezul Yvan Muller.
În acest an Chevrolet domină. Din păcate nu mai există un alt
constructor cu implicare oficială, adeversarii fiind echipe SEAT şi
BMW semioficiale. Chiar şi aşa, piloţii BMW au pus mereu probleme
iar în Ungaria toată lumea îl încurja pe pilotul local Norbert
Michelisz.
Şi ce susţinere! Tribunele aplaudau frenetic orice apariţie a
pilotului maghiar iar acesta a reuşit un rezultat excelent în prima
cursă de duminică. A avut parte de un start excelent, s-a instalat
pe poziţia a doua şi a încercat chiar să se apropie de elveţianul
Alain Menu de la Chevrolet, aflat pe prima poziţie. Uralele
tribunei îmi făceau pielea de găină la fiecare trecere a BMW-ul
portocaliu pe linia dreaptă. Însă nu este uşor să îl învingi pe
Alain Menu. Bătrânul elveţian are o vastă experienţă în cursele de
turisme şi a reuşit să îşi conserve pneurile pentru o victorie fără
probleme în prima cursă a zilei de duminică.
Pentru spectacol maxim, oficialii WTCC au inventat
câteva reguli interesante. Astfel startul primei curse se
dă în mers în timp ce a doua cursă maşinile pleacă de pe loc. Grila
de start este stabilită pentru prima cursă în sesiunea de
calificări iar în a doua cursă primele 10 locuri sunt inversate,
locul 10 devenind pole-position.
A doua cursă avea să înceapă cu un atac furibund al pilotului
maghiar Michelisz. Încurajat de locul doi obţinut în prima cursă,
unurul a încercat un atac sinucigaş în primul viraj şi avea să
provoace o coliziune în lanţ. În plus o furtună de vară cu tunete
şi fulgere avea să oprească cursa. Ploaia a început să cadă foarte
puternic şi oficialii au oprit cursa.
După 20 de minute cursa a fost reluată. Un prim incident după
restart a fost abandonul lui Menu. Elveţianul a fost implicat
într-o coliziune cu pilotul BMW, Tom Coronel. În frunte, Yvan
Muller de la Chevrolet deţinea prima poziţie în cursă în timp ce
britanicul Rob Huff îşi mai repara greşeala din calificări şi
cucerea locul doi în cursă de la italianul Tarquini, pilot
Seat.
Una peste alta, a fost un weekend satisfăcător pentru Chevrolet.
Două victorii şi se pare că şi acest an titlurile nu vor fi greu de
atins. Lider în clasamentul general este Rob Huff, care deşi nu a
avut un weekend prea bun în Ungaria îşi va reveni probabil la
capacitate maximă în cursele următoare.
Mai trebuie spus că un weekend de curse nu conţine doar o
singură competiţie. Pentru ca fanii să aibă ce să vadă pe tot
parcursul zilei există cursele de suport. La WTCC cursele de suport
sunt asigurate de campionatul de monoposturi AutoGP, de Maserati
Tropheo şi Lotus Ladies Cup.
AutoGP este un campionat născut din ruinele fostului A1GP.
Gândit iniţial ca un rival pentru Formula 1 dar cu fiecare monopost
aparţinând unei ţări. Conceptul era interesat dar campionatul a
fost prost gestionat şi nu a rezistat prea mult. Totul a fost
reorganizat acum, numele este AutoGP şi campionatul este o
pepinieră pentru piloţi tineri mai ales din Italia. Sunetul
monoposturilor este fenomenal şi deşi nusunt la fel de
spectaculoase ca cele din Formula 1 au făcut deliciul publicului.
La fel de spectaculoase din punct de vedere sonor sunt modelele
Granturismo din Trofeul Maserati. Este un campionat de gentelmen
drivers apreciat iar spectacolul oferit este excelent.
Interesant este că la Hungaroring vizibilitatea este excelentă
cam de oriunde. Linia dreaptă este mai sus decât restul circuitului
şi din paddock poţi vedea primele viraje de după linia de start şi
ultimele înainte ca maşinile să intre din nou pe linia dreaptă.
După două zile pline, o ploaie cu tunete, căldură şi
două victorii Chevrolet, m-am urcat în avionul care m-a adus acasă.
Trist că nu voi vedea niciodată aşa ceva şi în România. Ne rămâne
doar speranţa şi satisfacţia că Hungaroringul este relativ aproape.
Nu ezitaţi dacă aveţi ocazia să mergeţi la o cursă de maşini
acolo.
Rezultate cursă 1:
1. Alain Menu Chevrolet Cruze
2. Norbert Michelisz BMW 320TC
3. Javier Villa BMW 320 TC
Rezultate cursă 2:
1. Yvan Muller Chevrolet Cruze
2. Robert Huff Chevrolet Cruze
3. Gabriele Tarquini Seat Leon 2.0 TDI
M-am întors trist de la Hungaroring. Când autobuzul de pe
Otopeni se depărta de avion mă gândeam ce diferenţă există între
noi şi Ungaria la capitolul motorsport. Noi avem un campionat de
raliuri trist şi nici un circuit. De fapt am avut unul incredibil
în mijlocul Bucureştiului dar am avut grijă să îl omorâm în faşă.
Vecinii noştri găzduiesc curse de Formula 1 încă din 1986. Iar
circuitul de la Hungaroring deşi e mic, îngust în invechit este o
locaţie extraordinară pentru un weekend alături de mulţi cai
putere.
Noi am fost la Hungaroring în weekend-ul în care a
găzduit o etapă din WTCC. Este campionatul FIA de turisme,
unde Chevrolet face legea. Această cursă a apărut târziu în
calendar, Ungaria nefind inclusă iniţial. Însă organizatorul etapei
din maroc a întâmpinat dificultăţi şi nu a mai putut organiza etapa
din acest an pe străzile din Marrakech. Ungaria a fost aleasă ca
soluţie de rezervă şi asta a fost excelent pentru Chevrolet. Sediul
pentru Chevrolet Central and Eastern Europe este la Budapesta aşa
că am primit cu mare plăcere invitaţia de a participa la acest
eveniment.
Ne-am trezit cu noaptea în cap vineri spre sâmbătă dimineaţă
pentru a prinde zborul Malev de Budapesta care decolează la 5.30.
La 6 ora locală aterizam în capitala Ungariei şi încercam să ţinem
ochii deschişi cu ajutorul unui dublu espresso.
La ora 9 dimineaţa deja intram pe breteaua din autostrada M3
care duce la circuit. Din Budapesta accesul se face foarte uşor iar
legătura cu aeroportul Ferihegy este asigurată de autostrada M0 ce
înconjoară ca un inel capitala vecină. Pe lângă facilităţile pentru
cursele auto la Hungaroring mai există şi o pistă de karting iar
foarte aproape este şi Aquarena Aquapark. Deci există şi distracţii
alternative dacă cineva din familie se plictiseşte de vuietul
motoarelor.
De la bun început m-a impresionat numărul spectatorilor.
Deja numărul maşinilor din parcările aliniate nemţeşte era un
semn. Organizatorul maghiar al cursei de WTCC şi a
curselor suport a decis să lase intrarea liberă pentru a atrage cât
mai mult public. Acest lucru îl ajută să facă o figură bună în faţa
oficialilor FIA care pot decide intrarea permanentă a circuitului
maghiar în calendarul WTCC. Şi asta înseamnă mulţi bani pe termen
lung nu doar un „tun” de un weekend. Iar boss-ul WTCC, Marcello
Lotti a fost impresionat. Am stat de vorbă cu cel care este în
spatele campionatelor WTCC şi IRC încă de sâmbătă dimineaţă. Un
italian degajat şi extrem de deschis, Lotti a stat de vorbă mai
bine de o oră cu grupul de jurnalişti din România. Şi nu s-a sfiit
să ne dezvăluie câteva secrete. Am aflat că Ungaria va face aproape
sigur parte din calendarul WTCC de anul trecut la fel ca şi
Maroc-ul dacă problemele locale se rezolvă. Mai important, WTCC-ul
va merge anul viitor şi în Statele Unite. Vom avea o cursă pe
Infineon Raceway de la Sonoma, San Francisco. Este o cursă
excelentă pentru Chevrolet care are modelul Cruze la vânzare şi în
Statele Unite dar şi pentru constructorul ce va intra în WTCC din
2012. Deşi încă nu este oficial, Marcello Lotti ne-a confirmat că
Ford a cerut omologare pentru modelul Focus şi cel mai probabil vom
vedea un duel între echipele oficiale Ford şi Chevrolet începând cu
anul viitor. De asemenea, este foarte posibil ca şi Volvo să îşi
crească implicarea în WTCC.