Dakar 2011 – final

Autor: Baltateanu Dragos 18 ian. 2011 Alte sporturi

Nasser Al-Attiyah este învigătorul clasei auto din
Dakar-ul 2011.
Pilotul din Qatar a pilotat un Volkswagen
Race Touareg de uzină şi a reuşit să îl depăşească pe spaniolul
Carlos Sainz, favoritul la victorie. Sainz câştigase anul trecut
prima ediţie a Dakar-ului sud-american şi pornise excelent în prima
săptămână a ediţiei 2011. Un alt pilot care a fost în cărţi multă
vreme pentru o poziţie pe podium a fost şi francezul Stephane
Peterhansel de la echipa BMW X-Raid.

Atât Peterhansel cât şi Sainz au avut probleme au avut probleme
tehnice în partea a doua a raliului lăsând-ul pe Nasser Al-Attiyah
fără rival.

Şeicul din Qatar a participat la şase ediţii ale
Raliului Dakar până a reuşit să obţină victoria
.
Al-Attiyah are 40 de ani şi este unul dintre cei mai polivalenţi
piloţi din lume, el concurând şi în Campionatului Mondial de
Raliuri la clasa Producţie în 2006 precum şi în International Rally
Challenge (IRC). De asemenea, el concurează la Jocurile Olimpice la
disciplina tir cu arcul.

Competiţia camioanelor a fost dominată din nou de ruşii de la
Kamaz. Vladimir Chagin nu şi-a dezamăgit fanii şi a obţinut o nouă
victorie.

Întrecerea motocicletelor a fost marcată de duelul
dintre spaniolul Marc Coma şi francezul Cyril Despres.

Coma a fost mai bun în acest an şi a reuşit să îl ţină pe Despres
pe locul doi până la finalul raliului. Este a treia victorie
consecutivă pentru Marc Coma şi zecea pentru constructorul KTM.

Mani Gyenes, câştigătorul clasei Maraton de la Dakar 2011
şi Marcel Butuza, ocupantul locului şase la aceeaşi clasă a
categoriei moto, revin în România miercuri, 19 ianuarie. Riderii
echipei Vectra Racing vor ateriza pe aeroportul Henri Coandă –
Otopeni, la ora 17.45, cu o aeronavă ce vine de la Roma.

Din cauza dificultăţii, Dakar-ul este asemănat, atât de
concurenţi cât şi de echipele de asistenţă şi de organizatori, cu
escaladarea Everestului.
Cei doi piloţi români au izbutit
să termine ediţia din 2011 după ce au parcurs în total 9.500 de km
în Argentina şi Chile, revenind acasă cu rezultate în premieră
pentru sportul cu motor din România. Mani Gyenes a reuşit să
încheie raliul, ce a avut în total 13 probe speciale, pe primul loc
la clasa Maraton (la această categorie nu este permisă schimbarea
propulsorului de-a lungul celor două săptămâni) şi pe locul 18 la
general. În clasamentul Amatorilor (acest clasament se adreseză
concurenţilor ce nu sunt piloţi oficiali ai nici unui constructor),
riderul se află pe locul 4. În topul piloţilor ce au folosit, în
Dakar 2011, motociclete cu motoare mai mari de 450 cmc sătmăreanul
se află pe locul 3.

Marcel Butuza a încheiat cea mai dificilă competiţie la care a
luat startul în cariera sa, ce numără peste 30 de ani de
motocilism, pe locul 6 la Maraton şi pe 59 la general. Pilotul,
care în 2007 a ocupat locul şase în clasamentul final al
Campionatului Mondial de Rally-Raid, este pregătit să ducă mai
departe team-ul considerat una din cele mai bune echipe private
din rally-raidul mondial.

Q&A Emanuel Gyenes şi Marcel Butuza

Acum când sunteţi la finalul raliului şi vă pregătiţi
pentru revenirea în România, cum priviţi Dakar 2011?

Mani Gyenes: Comparativ cu 2007, când am participat la primul
Dakar, acesta mi s-a părut mai dificil. Atunci nu aveam experienţa
de acum, iar raliul a măsurat în total cu 1000 de km mai puţin
decât cel din 2011. În plus, în America de Sud condiţiile sunt
diferite. Aici raliul este mult mai obositor pentru că avem etape
de legătură foarte lungi. Am mers aproape în fiecare zi sute de km
până la startul pe proba specială.

Marcel Butuza: Toţi concurenţii privesc Dakar 2011 ca fiind cea
mai grea ediţie de la mutarea raliului din Africa în Argentina şi
Chile. Pentru mine a fost cel mai dificil raliu în care am
concurat. Am avut o probă specială unde foarte mulţi dintre noi
ne-am depăşit limitele. La revenirea din Chile în Argentina, după
ce am fost în Anzi la -3˚C am concurat în proba specială la peste
40˚C, iar eu am ajuns într-un canion cu câţiva concurenţi de la
quad. În acel canion era foarte cald, piatra şi nisipul erau extrem
de încinse şi m-am chinuit foarte mult timp să scot
motocicleta.

Care a fost pentru voi cea mai grea probă
specială?

Mani Gyenes: Pentru mine cea mai grea zi a fost cea de pe şapte
ianuarie, când eram în Atacama şi am avut 456 de km de probă
specială cu multe dune, piatră şi praf.

Marcel Butuza: Au fost multe porbe grele, însă penultima a fost
cea mai dificilă pentru mine. Au fost 555 de km cu noroi, foarte
mult nisip ud care se lipea de motociclete, a fost şi fesh fesh
(nisip foarte fin). După primii 20 de km toţi eram aproape
extenuaţi.

Marcel Butuza a fost dezavantajat încă din prima zi de
poziţia la start. Cât de dificil a fost raliul din acest punct de
vedere?

Am avut numărul de concurs 80 şi încă din prima zi am plecat
după primii 70 pentru că s-a pornit în ordinea numerelor. Este
foarte greu pentru că deja traseul se strică după ce trec primii
30-40 de concurenţi. În plus sunt multe urme, pentru că nu pleacă
doar motociclete în faţa ta ci şi quaduri.

Victoria din acest an de la clasa Maraton este a doua pe
care Vectra Racing o obţine în Dakar?

Marcel Butuza: Da. În 2009 Frans Verhoeven, care pe atunci era
coechipierul nostru, a câştigat Dakar-ul la calsa Maraton şi a fost
o performanţă extraordinară pentru o echipă din România. Anul
acesta Mani a mers foarte bine şi a reuşit să câştige la
Maraton.

Amândoi am avut noroc cu cei doi colegi din echipa de
asistenţă, Liviu Butuza şi Romeo Duicu făcându-şi extraordinar de
bine treaba. Datorită lor am reuşit să ajungem la finiş şi ţinem să
le mulţumim pentru tot efortul depus în cele peste două săptămâni
cât a durat Dakar 2011.

Ce urmează în acest sezon, pentru că Dakar-ul a fost
doar începutul?

Marcel Butuza: Vom încerca să concurăm la cât mai multe etape
din Campionatul Mondial de Rally-Raid.


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide